سوالات متداول

  • 1. چطور می‌توانم فروشگاه خود را در باب بسازم؟

    در صفحه bab.ir با کلیک بر روی دکمه "ثبت نام رایگان" و وارد کردن اطلاعات خواسته شده، ثبت نام خود را در فروشگاه ساز باب انجام دهید. سپس به پنل مدیریتی هدایت می‌شوید. با کلیک بر روی دکمه ی "ایجاد فروشگاه" و وارد کردن نام و آدرس فروشگاه و تایید آن، فروشگاه شما ایجاد می‌شود.

  • 2. چطور می‌توانم به پنل مدیریت خود وارد شوم؟

    در صورتی که قبلا ثبت نام کرده‌اید می‌توانید در صفحه bab.ir در قسمت فرم اطلاعات ثبت نام با وارد کردن ایمیل و رمز عبوری که هنگام ثبت نام مشخص کرده‌اید و سپس با کلیک روی گزینه ورود به فروشگاه، وارد پنل مدیریتی خود شوید.
    همچنین اگر در حساب کاربری خود لاگین کرده باشید می‌توانید از قسمت بالایی و سمت چپ بر روی گزینه "پنل کاربری" کلیک نموده و به پنل مدیریتی خود وارد شوید.

  • 3. چطور می‌توانم با حساب گوگل وارد شوم؟

    در صورتی که شما فروشگاه خود را با حساب گوگلتان (Gmail) ایجاد کرده باشید، می‌توانید در صفحه bab.ir با کلیک بر روی دکمه "ورود با حساب گوگل" پس از انتخاب حساب گوگل خود وارد پنل مدیریتی باب شوید.

  • 4. کلمه عبور را فراموش کرده‌ام و نمی‌توانم وارد پنل مدیریت شوم.

    در صفحه bab.ir در قسمت فرم اطلاعات ثبت نام، بر روی دکمه "رمز خود را فراموش کرده‌ام؟" کلیک کرده، سپس پست الکترونیکی خود را وارد نموده و بر روی "ارسال" کلیک کنید. سپس ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد که لینکی را برای ورود به پنل مدیریتی و تغییر رمز عبور حساب کاربریتان در اختیار شما قرار می‌دهد. رمز عبور جدید را وارد نموده و سپس وارد پنل کاربری خود شوید.

  • 5. لینک فراموشی رمز عبور به ایمیلم ارسال نشده است.

    در صورتی که لینکی برای شما ارسال نشده است، لطفا قسمت اسپم ایمیل خود را نیز بررسی کنید، اگر باز هم ایمیلی وجود نداشت باید مجددا آدرس پست الکترونیک خود را وارد کرده و بر روی دکمه "ارسال" کلیک نموده و منتظر بمانید. در صورت تکرار و عدم دریافت ایمیل این موضوع را با پشتیبانی باب در میان بگذارید.

  • 6. چرا حساب کاربری من مسدود شده است؟
    • 1. صحیح نبودن مشخصات و اطلاعات کالاها
    • 2. فروش کالاهای غیر قانونی و ممنوعه
    • 3. شکایت خریداران محصولات
    • 4. استفاده از تصاویر نامناسب برای محصولات و مغایر با شئونات اسلامی و عرف جامعه
    • 5. افزودن هزینه‌های اضافی برای محصولات به غیر از مبلغ تمام شده هر کالا
  • 7. آیا پلن‌های قابل خرید ماهیانه هستند؟

    در پنل مدیریت قسمت مدیریت حساب - بخش اشتراک‌ها می‌توانید بازه زمانی اشتراک و جزئیات هر پلن را مشاهده نمایید.

  • 8. چطور ‌می‌توانم رمز عبور فروشگاه خود را تغییر دهم؟

    پس از وارد شدن به حساب کاربری خود، در پنل مدیریتی از بالای صفحه سمت چپ بر روی نام کاربریتان کلیک کنید و از منوی باز شده، گزینه "بازنشانی رمز عبور" را انتخاب نموده و رمزعبور جدید را وارد کنید.

    نکته: سعی کنید برای رمز عبور خود به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و نمادها استفاده نمایید تا از امنیت بالاتری برخوردار باشد.

  • 9. آیا با یک ایمیل (حساب کاربری) می‌توان چند فروشگاه ایجاد کرد؟

    خیر، این امکان وجود ندارد. اما شما می‌توانید با ایمیل های مختلف، چند فروشگاه بسازید.

  • 10. چطور می‌توانم یک دامین به فروشگاه خود اضافه کنم؟

    برای اضافه کردن یک دامنه جدید به فروشگاه باب، باید به پنل مدیریتی خود وارد شده و در قسمت تنظیمات فروشگاه – قسمت تنظیمات دامنه، در کادر تعیین شده، دامنه خود را بدون HTTP و WWW وارد کنید و سپس بر روی دکمه ی افزودن دامنه کلیک نمایید تا در لیست قرار گرفته و آن را به عنوان دامنه پیش فرض قرار دهید. در صورتی که تنظیمات DNS آن‌ را در سمت دامنه جدید به صورت صحیح انجام داده باشید، فروشگاه شما با آدرس جدید نمایش داده خواهد شد.
    تنظیمات DNS:
    Server1: ns1.bab.ir
    Server2: ns2.bab.ir

  • 11. چطور می‌توانم برای فروشگاه نماد الکترونیک بگیرم؟

    به سایت ای‌نماد "enamad.ir" مراجعه و مراحل مشخص شده در آن را سپری کنید. پس از دریافت تگ نماد الکترونیک، آن را در پنل کاربری، قسمت تنظیمات> تنظیمات اصلی> تگ‌های ویژه، فیلد مربوط به نماد الکترونیک قرار دهید تا در فروشگاه آنلاین شما نمایش داده شوند.

  • 12. چطور می‌توانم در منو بالای فروشگاه، منو اضافه کنم؟

    با رفتن به پنل مدیریتی خود، در بخش تنظیمات گزینه منوها را انتخاب کرده و با کلیک بر روی دکمه ایجاد منو یک منو جدید به فروشگاه خود اضافه کنید. یک نام برای آن برگزینید. گروه آن را که می‌تواند صفحه یا بلاگ باشد، انتخاب و سپس تیک وضعیت انتشار را فعال کرده و در نهایت بر روی دکمه تایید کلیک کنید. شما می‌توانید از طریق گزینه لینک خارجی این منو را به صفحه‌ای خارج از فروشگاهتان نیز لینک کنید و یا می‌توانید صفحه‌ای را ایجاد نموده و از طریق گزینه صفحه، منو را به آن لینک کنید. همچنین می‌توانید صفحه را به صورت زیر مجموعه یا والد برگزینید.

  • 13. چطور می‌توانم لیست سفارش‌های ناقص را ببینم و یا حذف کنم؟

    در پنل کاربری، در بخش امور مشتریان گزینه سفارشات را در اختیار دارید که لیست تمامی سفارش‌هایی که در فروشگاه شما به ثبت رسیده است قابل مشاهده خواهد بود. با کلیک بر روی آیکون "👁" هر سفارش، جزییات آن قابل مشاهده است. سفارش‌هایی که کاربر گزینه پرداخت در محل را انتخاب می کند، در این لیست وضعیت پرداخت آن به صورت "پرداخت نشده" می‌باشد. در صورت تایید شما و ارسال کالا برای مشتری، باید در قسمت وضعیت، وضعیت آن را نیز مشخص کنید؛ (در انتظار پرداخت، پرداخت شده، در حال پردازش، ارسال شده، تحویل داده شده).

  • 14. چطور چند اسلایدر در صفحات مختلف فروشگاهم درست کنم؟

    در پنل مدیریتی از قسمت تنظیمات بر روی گزینه اسلایدرها و سپس بر روی دکمه ایجاد اسلایدر کلیک کنید. شما می‌توانید در هر اسلایدر چند اسلاید (تصویر) اضافه نموده و در قسمت "مسیرها برای نمایش" صفحه‌ای که قرار است اسلایدر به نمایش گذاشته شود را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید برای هر اسلاید، پیوند و توضیحاتی نیز قرار دهید. هر اسلایدر می‌تواند دارای چند اسلاید باشد و در یک یا چند مسیر نمایش داده شود. شما می‌توانید اسلایدرهای مختلفی را برای چند صفحه (مسیر) متفاوت ایجاد کنید.

  • 15. چطور می‌توانم به فروشگاهم محصول اضافه کنم؟

    در پنل مدیریتی، بر روی گزینه مدیریت محصولات و سپس گزینه لیست محصولات کلیک کنید تا به بخش مربوطه وارد شوید. در این قسمت با کلیک بر روی دکمه ایجاد محصول و وارد نمودن اطلاعات محصول و در نهایت کلیک بر روی دکمه ذخیره می‌توانید محصول جدیدی را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.

  • 16. چطور می‌توانم محصولی که اضافه کرده‌ام را حذف یا ویرایش کنم؟

    در پنل کاربری از سمت راست بر روی گزینه مدیریت محصولات و سپس لیست محصولات کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید هر محصول را ویرایش و یا در صورت تمایل حذف نمایید. کافیست بر روی آیکون مربوطه در کنار هر محصول کلیک کنید.

  • 17. آیا امکان کپی از جزییات یک محصول بر روی محصول دیگری هست؟

    بله. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت مدیریت محصولات – لیست محصولات و کلیک بر روی آیکون "رونوشت از جزییات" که در کنار هر محصول قرار دارد، توضیحات آن محصول را کپی کرده و بر روی محصول دیگر یا محصول جدید جایگذاری نمایید. برای جایگذاری، پس از ورود به جزئیات یک محصول یا محصول جدید، در قسمت بالا و سمت چپ بر روی آیکون "جایگذاری محصول" کلیک کنید تا اطلاعات جایگذاری شوند.

  • 18. چگونه برای محصولات فروشگاهم مالیات در نظر بگیرم؟

    در پنل کاربری از منوی سمت راست بر روی گزینه تنظیمات و سپس تنظیمات اصلی کلیک کرده و در قسمت تحویل، مالیات مورد نظرتان را به صورت درصدی وارد کنید. این درصد برای تمامی محصولات فروشگاه در نظر گرفته می‌شود و هنگام سفارش توسط مشتری محاسبه شده و به مبلغ پرداختی اضافه می‌گردد.

  • 19. چگونه یک پکیج از محصولات فروشگاه ایجاد کنم؟

    در قسمت مدیریت محصولات و لیست محصولات، زمانی که چند محصول(بیشتر از یکی) را با فعال کردن تیک سمت راست انتخاب می‌کنید چند گزینه در قسمت بالایی نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی دکمه "ایجاد پکیج محصولات" می‌توانید آنها را به یک محصول جدید تبدیل کنید. سپس جزئیات آن را تکمیل و با کلیک بر روی دکمه تایید پکیجی از محصولات انتخابی شما ایجاد خواهد شد.

  • 20. محصولات من دارای ویژگی‌هاییست که به صورت پیش‌فرض در فروشگاه وجود ندارد. چگونه آن را ایجاد و معرفی کنم؟

    بدین منظور به پنل کاربری خود وارد شده و از سمت راست بر روی گزینه مدیریت محصولات و سپس "فرم اطلاعات تکمیلی" کلیک کنید. در این بخش می‌توانید با کلیک بر روی دکمه "ایجاد فرم" یک پارامتر دلخواه را بسازید. در کادر "نام فرم" می‌توانید یک اسم را برای ویژگی موردنظرتان انتخاب کنید. در جلوی همین کادر می‌توانید مشخص کنید که این ویژگی به صورت یک فرم و یا جدول نمایش داده شود.

    در قسمت پایین‌تر می‌توانید یک عنوان برای پارامتر ایجاد شده انتخاب نمایید، این عنوان در صفحه توضیحات محصول نمایش داده می‌شود. در کادر "مقدار پیش‌فرض" می‌توانید یک مقدار عددی یا متنی را برای ویژگی ایجاد شده در نظر بگیرید که البته هنگام ایجاد محصول جدید امکان ویرایش آن نیز وجود خواهد داشت. کادر "شرح" نیز می‌تواند مکانی برای ارائه توضیحات بیشتر در خصوص این ویژگی خاص باشد. با پر کردن این کادرها و کلیک بر روی دکمه "تایید" ویژگی مورد نظرتان ساخته شده و از این پس می‌توانید هنگام افزودن محصولات جدید به فروشگاهتان از آن استفاده نمایید.

  • 21. آیا محدودیتی برای قرار دادن محصول در فروشگاه وجود دارد؟

    باب دارای چند اشتراک می باشد که نسخه رایگان از این نظر دارای محدودیت است و شما می‌توانید حداکثر 100 محصول را در فروشگاهتان اضافه نمایید. برای قراردادن محصولات بیشتر باید اشتراک های دیگر باب را خریداری کنید که جزئیات آن در پنل قسمت مدیریت اشتراک قابل مشاهده است.

  • 22. چگونه از وضعیت کالای ارسال شده مطلع شوم؟

    شما به عنوان مشتری می‌توانید در پروفایل خود، با استفاده از دکمه ی "تاریخچه خرید" لیست سفارشات و وضعیت آنها را مشاهده کنید.

    توجه: در صورتی که پس از گذشت چند روز سفارش خود را دریافت نکرده‌اید فروشگاه نیز پشتیبانی مناسبی را ارائه نداده باشد، این امکان وجود دارد که مشکل را با پشتیبانی باب در میان بگذارید تا به آن رسیدگی شود. برای این کار در انتهای صفحه ی فروشگاه (فوتر)، در ستون پشتیبانی بر روی گزینه شکایت از فروشگاه کلیک کنید. سپس با وارد کردن اطلاعات خود و متن شکایت، پیام خود را ارسال کنید.

  • 23. در صورت انصراف مشتری از سفارش چه اتفاقی می‌افتد؟

    در هر مرحله از خرید و ثبت سفارش اگر مشتری مبلغی را واریز نکرده باشد می‌تواند از خرید خود انصراف دهد. اما در صورتی که مشتری مبلغ سفارش را به طور کامل پرداخت نموده و تصمیم به انصراف از خرید بگیرد باید با فروشگاه به توافق برسد. فروشگاه ساز باب در این زمینه هیچ مسئولیتی را برعهده نخواهد داشت.

  • 24. می‌خواهم فروش خود را برای یک بازه زمانی متوقف کنم.

    در پنل مدیریت، از منوی سمت راست گزینه تنظیمات و سپس تنظیمات اصلی را انتخاب کنید. در این بخش شما گزینه‌ای تحت عنوان "توقف فروش" را در اختیار دارید که با فعال کردن تیک آن، امکان ثبت سفارش محصولاتی که در فروشگاه قرار دارند وجود نداشته و فروشگاه در این حالت عملا فعالیتی نخواهد داشت.

  • 25. می خواهم فروشگاهم در دسترس کاربران نباشد.

    در پنل مدیریت، از منوی سمت راست گزینه تنظیمات و سپس تنظیمات اصلی را انتخاب کنید. در این بخش گزینه ای با عنوان "غیرفعال کردن فروشگاه" وجود دارد که با فعال بودن تیک آن، فروشگاه از دسترس تمامی کاربران خارج می شود.

  • 26. اعتبار سنجی کاربران در فروشگاه چگونه است؟

    در پنل مدیریت، از منوی سمت راست گزینه تنظیمات و سپس تنظیمات اصلی را انتخاب کنید. در این بخش گزینه‌ای تحت عنوان "تایید مشتریان به صورت دستی" وجود دارد که با فعال بودن تیک آن، مشتری برای خرید از فروشگاه ابتدا باید عضو شود. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، در انتظار فعال سازی حساب کاربری توسط مالک باشد.

  • 27. چه روش هایی برای تحویل کالا به مشتری وجود دارد؟
    • 1. پیک: در صورتی که پیک در شهر شما وجود دارد و می توانید سفارش را از این طریق برای مشتری ارسال کنید، از این گزینه استفاده کنید.
    • 2. پست: در صورتی که امکان سفارش از طریق پیک وجود نداشته باشد و مسافت شما با مشتری زیاد باشد، می توانید از این گزینه استفاده کنید و آنرا از طریق پست ارسال نمایید.
    • 3. ارسال رایگان: این مورد به شما بستگی دارد و می تواند شامل پست و پیک باشد. این مورد در صورتی است که مبلغ خرید مشتری از حداقل مقداری که شما در نظر گرفته اید بالاتر باشد. شما می‌توانید این مقدار را در پنل مدیریتی فروشگاه مشخص کنید.
    • توجه: جزئیات و توضیحات بیشتر در پنل مدیریتی- تنظیمات فروشگاه- قسمت تحویل وجود دارد.
  • 28. کاربرد قیمت ساز چیست؟

    فرض کنید در کسب و کار خود قطعات آلومینیومی را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید و قیمت این قطعات وابسته به قیمت هر واحد فلز آلومینیوم باشد. در این صورت با توجه به نوسانات قیمت آلومینیوم مجبور به تغییر قیمت روزانه خواهید شد. شما می‌توانید با استفاده از امکان قیمت ساز، قیمت محصول را به صورت واحدی از آلومینیوم وارد نمایید. به طور مثال اگر یک پیچ آلومینیومی معادل قیمت 100 گرم آلومینیوم خالص باشد. این مقدار را برای این محصول و به همین صورت برای محصولات دیگر مقادیر صحیح را وارد می‌‌نمایید.

    با هر بار تغییر قیمت نرخ آلومینیوم به ریال قیمت تمام محصولات به صورت خودکار بروزرسانی می‌شود.

    این قابلیت امکان فروش محصولاتی از جنس طلا و یا سایر فلزات گرانبها و همچنین محصولات وارداتی که وابسته به نرخ دلار، یورو و سایر ارزها می‌باشند را به کاربر داده و باعث می‌شود با صرف کمترین زمان قیمت‌ها را بروزرسانی نمایید. بدین ترتیب نیازی نیست قیمت محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی خود را به صورت جداگانه و تک به تک تغییر دهید. جزئیات بیشتر در داخل پنل مدیریتی قرار داده شده و همچنین می‌توانید برای آموزش به این راهنما مراجعه کنید.

  • 29. برای راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین چه مراحلی باید سپری شود؟

    درگاه‌های آنلاینی که پلتفرم فروشگاه ساز باب در حال حاضر پشتیبانی می‌کند، درگاه بانک سامان و شرکت ایران کیش می‌باشد که شما می‌توانید با مراجعه به آنها شرایط اخذ درگاه اینترنتی را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام نمایید
    برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با پشتیبانی تماس بگیرید.

  • 30. چرا لوگوی فروشگاه ساز باب در قسمت پایین صفحه فروشگاهم قرار دارد؟

    وجود لوگوی باب در فروشگاه شما نشان‌دهنده این موضوع است که فروشگاه اینترنتی مذکور توسط پلتفرم فروشگاه ساز باب ایجاد شده و تمامی حقوق کپی رایت برای باب محفوظ است.

  • 31. آیا امکان استفاده از تم خصوصی سازی شده وجود دارد؟

    بله، امکان استفاده از تم سفارشی‌سازی شده فقط برای کاربران VIP و با دریافت هزینه جدا امکان پذیر می‌باشد.