نکاتی کاربردی برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین

2019-02-20 14:26:12.912 +0330 IRST
نکاتی کاربردی برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین

فروش اینترنتی محصولات شاید این روزها دیگر به عنوان یکی از راهکارهای درجه یک و ممتاز برای رونق بازار کسب و کارهای مختلف خود را جا انداخته باشد. اما باید بدانید که صرفا تصمیم گیری برای آغاز ارائه خدمات و محصولات به صورت آنلاین ممکن است تاثیر مثبت محسوسی در درآمدها و حتی روند پیشرفت کسب و کارتان نداشته باشد. در واقع شما برای کسب نتایج مناسب به ناچار باید نکات مختلفی را به دقت رعایت کنید تا ضمن افزایش میزان درآمدهای خود، موفق به ایجاد یک پایگاه فروش قدرتمند و رو به رشد شوید.

تنها در سه‌ماهه چهار سال 2017 مشتریان نزدیک به 100 میلیارد دلار را برای خرید محصولات مختلف در فروشگاه‌های آنلاین هزینه کرده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر یک فروشگاه اینترنتی یا سایت تجاری دارید با استفاده از این راهنمای جامع راهکارهای افزایش فروش را بیاموزید.

حجم فروش بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده نیز وضعیت متفاوتی نداشته و به صورت سالیانه رشد می‌کند. براساس آمارهای منتشر شده چیزی حدود 49.4 درصد از کل رشد خرده‌فروشی‌های انجام شده در سال 2017 به تجارت الکترونیک اختصاص داشته و در سال 2016 این رقم 41.6 درصد بوده است.

بدون شک کاربرانی وجود دارند که می‌خواهند خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. اما چطور می‌توانید این طیف از کاربران را به سوی فروشگاهتان جذب نمایید؟

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که در مدتی کوتاه قادر به افزایش نرخ فروش شما هستند. شما به یک استراتژی موثر و کارآمد نیاز دارید تا هم‌سو با تغییرات کسب و کار و سلایق مشتریانتان تغییر کند.

رشد همیشه ثابت و پایدار نبوده و اگرچه این روزها بر تعداد کاربرانی که ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند افزوده می‌شود اما لزوما به این معنی نیست که پول خود را در فروشگاه شما هزینه خواهند نمود. این موضوع حتی در مورد کسب و کارهای بزرگی مانند Target نیز صدق نموده و فراز و نشیب‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.

اگر دوست دارید فرازهای کسب و کارتان نسبت به نشیب‌ها بیشتر باشد باید به تحقیق و تحلیل اطلاعات توجه بیشتری داشته باشید. شما همچنین باید نیازهای مشتریان خود را به کسب و کار خود ترجیح دهید.

به همین دلیل است که باید محتوای مختلف را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار بدهید. این کار باعث برندسازی، معرفی بیشتر برند، جلب اعتماد و ایجاد روابط موثر با مشتریان بالقوه خواهد شد.

در واقع شما از وقت و دانش خودتان هزینه می‌کنید و مشتریانتان با هزینه کردن پولشان در فروشگاه شما این لطفتان را جبران خواهند کرد.

بدست آوردن اعتماد

اگر به نظرتان اعتماد در یک کسب و کار اهمیت چندانی ندارد باید بدانید کسب و کارهای بزرگی بوده‌اند که به علت نشت اطلاعات ضررهای مالی فوق‌العاده سنگینی را متحمل شده‌اند. در واقع این ضررها به طور متوسط مبلغ قابل توجه‌ای معادل 3.6 میلیون دلار را نشان می‌دهد.

البته باید توجه داشت که احتمال نفوذ سایبری همواره وجود دارد و اگر بتوانید پس از نفوذ، اعتماد از دست رفته را بازگردانید، ضررهایی در این حد را شاهد نخواهید بود.

این موضوع در خصوص هر نوع آسیب دیدن اعتماد نیز صادق است. وقتی به وعده‌های داده شده عمل نکنید، اطلاعات غلط بدهید و یا محتوای غیرمستند را منتشر نمایید مطمئنا اعتماد بخشی از مشتریان خود را از دست خواهید داد.

اما چگونه اعتمادسازی کنیم؟ در زیر بهترین کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید را مشاهده خواهید نمود.

  • سر حرفتان بمانید؛ به طور کلی وعده‌ای ندهید که از پس آن برنخواهید آمد.
  • نشان‌های اعتماد؛ استفاده از نشان‌های گواهینامه SSL و مشابه آن.
  • شفاف باشید؛ با این کار مشتری می‌تواند دید شفافی نسبت به هویت کسب و کارتان داشته باشد.
  • پاسخگویی به مشتری؛ به درخواست کمک و راهنمایی مشتری پاسخ بدهید.
  • قبول اشتباهات؛ اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید آن را انکار نکنید، در عوض برای جبران آن تلاش نمایید.
  • ارائه دستاوردها؛ می‌توانید اهداف و موفقیت‌هایی که به آنها دست یافته‌اید را نشان دهید.
  • ذکر منابع در محتوا؛ با این کار به محتوای خود اعتبار بیشتری می‌بخشید.

باید تمام تلاشتان را به کار ببرید تا مشتریان حس اعتماد خوبی به کسب و کار شما پیدا نمایند. در این صورت مطمئن باشید افزایش چشمگیری را درآمدهای خود شاهد خواهید بود.

تمرکز بر روی مخاطب هدف

برای اینکه به فروش بالاتری دست پیدا کنید باید به خوبی بدانید که بازار هدف شما به چه مواردی نیاز داشته و می‌خواهد.

توصیه می‌شود مشتریان بازار هدف خود را به خوبی توصیف کنید. این توصیف می‌تواند برپایه اطلاعات جغرافیایی، میزان درآمد، موارد خوشایند و ناخوشایند و سایر جزییات شخصی صورت بگیرد.

هرچه این اطلاعات جزیی‌تر و دقیق‌تر باشد می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات موثرتری را به کار ببرید. برای مثال اگر اکثریت مشتریان شما را افراد جوان تشکیل می‌دهند طبیعتا می‌توانید استراتژی‌های تبلیغاتی خود را به گونه‌ای تعیین کنید که متناسب با سلیقه آنها باشد.

برای مثال اگر مشتری شما به دنبال خرید لوازم ورزشی یا لوازم شیرینی‌پزی باشد و شما این موضوع را از قبل بدانید به راحتی می‌توانید با ارائه همان محصولات آنها را برای خرید به سمت فروشگاهتان جذب نمایید.

ویدیوهای محصول

تصاویر محصول خصوصا در صورتی که به حرفه‌ای عکاسی شده باشند طبیعتا جذابیت بالایی را ارائه می‌دهند اما اگر بتوانید از محصولات خود ویدیوهایی را نیز منتشر کنید این شانس را خواهید داشت که مشتریان سفارشات بیشتری را در فروشگاهتان ثبت کنند. در واقع براساس مطالعات انجام شده قرار دادن ویدیو در صفحه محصول میزان فروش آن را تا 144 درصد افزایش می‌دهد. همچنین نرخ بازگشت سرمایه با این کار نسبت قابل توجه 10 به 1 را نشان می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که نیازی نیست برای تک تک محصولاتتان را ویدیو درست کنید. این کار را می‌توانید صرفا برای چند محصول پرفروش و محبوب خود انجام دهید.

علاوه بر این، بسته به اینکه فروشنده محصول هستید یا ارائه دهنده خدمات، می‌توانید یک ویدیوی تشریح کننده، دمو، ویدیوی آموزشی و همچنین ویدیویی شامل نظرات و داستان‌های موفقیت مشتریان قبلی را تهیه نمایید.

همچنین به گفته Switch Video بهتر است انتشار ویدیوهای تهیه شده را صرفا به وب‌سایت یا حساب یوتیوب خود محدود نکنید.

در واقع ویدیوها مرتبط با محصول زمانی که در ایمیل‌های ارسالی به کاربر قرار می‌گیرند قادرند نرخ کلیک بر روی لینک‌های ورود به وب‌سایت را تا 300 درصد افزایش دهند. همچنین 70 درصد از بازاریابان در یک نظرسنجی اعلام کردند که ویدیوها به عنوان مهمترین عامل برای بهبود نرخ تبدیل محسوب می‌شود.

نیازی نیست از تجهیزات فیلم‌سازی برخوردار باشید، در واقع تنها چیزهایی که به آن نیاز دارید یک ورق کاغذ سفید بزرگ به عنوان پس‌زمینه و یک گوشی‌ هوشمند با دوربین مناسب است. در صورتی که کیفیت بالاتری مدنظرتان هست می‌توانید از یک استودیو یا عکاس نزدیک به خودتان برای عکاسی از محصولات کمک بگیرید.

به کارگیری از گفتگوی زنده

گفتگوی زنده به مشتریانتان اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم با شما یا یک ربات ارتباط داشته باشند. مزیت این روش در آن است که کاربر سوال خود در خصوص محصولات و خدمات ارائه شده را مطرح نموده و در اغلب مواقع پاسخ خود را به صورت بی‌درنگ دریافت خواهد نمود.

در بسیاری مواقع پلتفرم‌های گفتگوی زنده شباهت زیادی به برنامه‌های پیام‌رسان داشته و تفاوت اصلی در این است که مشتری با کسب و کاری که قصد استفاده از محصول یا خدماتش را دارد ارتباط برقرار می‌کند.

براساس مطالعات انجام شده بسیاری از کاربران سیستم گفتگوی زنده را نسبت به ارتباطات ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند.

همچنین تحقیقات نشان داده که حدودا 80 درصد از کاربران زمانی که یک سیستم گفتگوی زنده و آنلاین وجود نداشته باشد، خریدی را انجام نخواهند داد. اگر افرادی که مسئول پشتیبانی گفتگوی زنده هستند در کار حرفه‌ای باشند کاربر به خوبی با آنها ارتباط برقرار کرد. هر تعاملی که ایجاد می‌شود شانس شما در تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش خواهد داد.

ارائه یک گارانتی

باید این تضمین را به مشتری بدهید که از خرید خود رضایت خواهد داشت. این کار به بسیاری از کسب و کارها کمک می‌کند تا فروش بیشتری را تجربه نمایند.

علت هم آن است که وقتی یک محصول یا خدمات را ضمانت می‌کنید حداقل بخشی از ریسک و نگرانی‌های مشتری را کاهش می‌دهید. بدین ترتیب مشتری دیگر لازم نیست نگران این باشد که از محصول خوشش خواهد آمد یا نه و اینکه محصول خریداری شده تا چقدر دوام خواهد آورد.

با گارانتی کردن محصول یا خدمات به مشتریان نشان می‌دهید که با قدرت از محصول خود دفاع کرده و در صورت بروز هر گونه مشکلی از کاربران دفاع کنید..

علاوه بر این اغلب اوقات مشتریان حتی در صورت نارضایتی باز هم محصول را بازگشت نمی‌دهند که از دلایل می‌توان به دردسر و هزینه‌های ارسال پستی اشاره نمود.

اگر کسی محصولتتان را بازگشت هم بدهد بازهم اثر مطلوبی را برای آینده کسب و کارتان ایجاد نموده‌اید. علاوه بر این ممولا 70 درصد مشتریان شما پیش از مشاهده صفحه مرجوعی‌ مصول خریدی را انجام نمی‌دهند.

بهبود تجربه کاربری وب‌سایتتان

یکی از روش‌هایی که می‌تواند مشتریان را به سمت کسب و کارتان سوق دهد چیدمان صفحه، رسپانسیو بودن در موبایل و همچنین طراحی فرم‌ها را شامل می‌شود.

در صورتی که امکان استفاده از یک طراح تجربه کاربری را داشته باشید به راحتی می‌توانید تجربه کاربرانی که در وب‌سایت شما پیمایش نموده و از امکانات آن استفاده می‌کنند را بهبود ببخشید.

ابزارهایی مانند Crazy Egg به شما اجازه می‌دهند تا نقاطی از وب‌سایت که کاربران تمایل زیادی برای تعامل با آنها دارند را شناسایی نمایند.

شما باید در خصوص مکان قرارگیری دکمه‌های فراخوان عمل، طول یا حجم محتوا، به کارگیری یا عدم به کارگیری سایدبار یا منوی کناری و محل قرارگیری منوی پیمایش اصلی و موارد دیگر تصمیم‌گیری کنید. زمانی که نقاط داغ وب‌سایت که بالاترین پتانسیل جهت ایجاد تعامل را ارائه می‌دهند، شناسایی شوند این تصمیم‌گیری به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

کاهش اصطکاک در صفحات تسویه‌حساب

زمانی که یک مشتری در صفحه تسویه حساب قرار می‌گیرد نباید هیچ عامل مزاحمی در سر راه وی قرار داشته باشد. اگر مشتری شما هنگام تسویه حساب سردرگم یا اذیت شود، ممکن است یکی از سفارشات خود را به راحتی از دست بدهید.

برای مثال، بسیاری از وب‌سایت‌ها برای خرید یک محصول کاربر را مجبور می‌کنند تا در سایت ثبت نام نماید. این موضوع در یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند به قیمت رها شدن سبد خرید تمام شود.

توصیه می‌شود تا نهایی شدن سفارش ثبت کنید و سپس درخواست ثبت نام را از کاربر داشته باشید. اجزای دیگری مانند منوها، سایدبارها و دکمه‌های فراخوان عمل اضافی می‌تواند باعث مزاحمت کاربر شود.

اگر مشتری کادرهای زیادی را در مرحله تسویه‌ حساب مشاهده کند ممکن است به علت نداشتن وقت کافی از خرید خود صرف‌نظر نمایند. براساس تحقیقات میانگین تعداد کادرهایی که در صفحات تسویه حساب وجود دارند و باید پر شوند 14.88 عدد می‌باشد که تقریبا دو برابر تعداد ضروری است.

به اعتقاد کارشناسان یک فرآیند تسویه حساب کاملا بهینه حداکثر از 7 کادر اطلاعاتی تشکیل می‌شود. بنابراین سعی کنید کادرهای غیرضروری موجود در این بخش را حذف نمایید. بدین ترتیب کاربر بدون سردرگمی و در کمترین زمان سفارش خود را نهایی خواهد کرد.

ارائه محتوای اختصاصی در قالب ایمیل

معمولا بازاریابان در ایمیل‌های ارسالی از محتوای تبلیغاتی، لینکی از پست‌های جدید بلاگ و اطلاعاتی در خصوص جشنواره‌های فروش آینده استفاده می‌کنند. تمام این موارد خوب محسوب می‌شوند اما افزودن محتوای اختصاصی و ارزش‌آفرینی در ایمیل‌های ارسالی احتمالا پاسخ‌دهی به مراتب بهتری خواهد داشت.


بهتر است در ایمیل‌های ارسالی خود از محتوای جدید و اختصاصی استفاده کنید نه مطالب قبلی که در سایتتان منتشر شده است. البته می‌توانید هم از مطالب قدیمی و هم محتوای کاملا جدید به صورت ترکیبی استفاده نمایید اما گاهی اوقات محتوایی را منتشر کنید که کاربر ارزش عضویت در خبرنامه شما را به خوبی درک کند. بدین ترتیب ممکن است کاربر برای خرید محصولات مورد نیازش هم فروشگاه شما را انتخاب نماید.

توجه داشته باشید که صرفا محتوای آموزشی ارزش‌آفرین نبوده و براساس تحقیقات اخیر حدودا 23 درصد از کاربران به منظور دریافت تخفیفات ویژه در خبرنامه‌های ایمیلی عضو می‌شوند.

در زمینه ارائه تخفیفات، نسخه‌های آزمایشی، کوپن‌های تخفیف و ارسال رایگان اصلا سخت‌گیر نباشید. حتی اگر این گزینه‌ها را ماهی یک بار برای اعضای خبرنامه ارائه کنید ممکن است حجم فروش شما افزایش یابد.

پاسخگویی به دنبال کنندگان در تمامی کانال‌ها

نرخ درگیری یکی از مهمترین معیارها در حوزه بازاریابی آنلاین است که میزان تعامل کاربران عضو خبرنامه، دنبال کنندگان و هواداران کسب و کار شما را نشان می‌دهد.

مثال‌هایی از نرخ درگیری کاربران را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • لایک‌های ثبت شده در فیسبوک
  • ری‌توییت‌ها
  • کامنت‌های بلاگ
  • واکنش‌ها نسبت به پست‌های شبکه اجتماعی
  • پاسخ به ایمیل‌ها
  • شرکت در رای‌گیری و نظرسنجی‌ها

ارزیابی نرخ درگیری کاربران در کانال‌های شبکه اجتماعی آسان است. برای مثال ابزار Facebook Insights به شما اجازه می‌دهد تا میزان درگیری کاربران را براساس هر پست مشاهده نمایید.

هنگامی که نرخ درگیری دنبال کنندگانتان را ارزیابی می‌کنید باید میزان فعالیت و نرخ درگیری خودتان را هم بررسی نمایید. هر چند وقت یکبار به کامنت‌های ثبت شده در بلاگ پاسخ می‌دهید؟ زمانی که برای پست‌های فیسبوکتان کامنتی ثبت می‌شود به آنها پاسخ می‌دهید؟

حتی با یک پاسخ ساده مانند "ممنونم،خوشحالم که این مطلب لذت بردید" می‌تواند باعث ایجاد یک مکالمه متنی شود. کاربران با دیدن این پاسخ احساس می‌کنند برایتان مهم هستند و شما قدردانشان می‌باشید، به همین دلیل شانس اینکه طرفداران و حتی مشتریان بیشتری پیدا کنید به مراتب بالاتر است.

تقریبا 80 درصد از مشتریان اعتقاد دارند تجربه‌ای که یک کسب و کار یا برند به آنها ارائه می‌کند به همان اندازه محصول یا خدمات ارزشمند می‌باشد. به همین دلیل اگر بتوانید تجربه مثبت و باارزشی را به کاربران ارائه کنید طبیعتا افزایش فروش را شاهد خواهید بود.

بررسی نقاط با پتانسیل بالا در وب‌سایت

ابزارهای تحلیلی مانند Crazy Egg وب‌سایت شما را از جهات مختلف تحلیل کرده و به شما نقاط داغ یا پرکلیک صفحات وب‌سایت را نشان می‌دهند. علاوه بر این، شما با استفاده از این ابزارها می‌توانید بفهمید مشتری بر روی کدام یک از لینک‌ها کلیک کرده و یا در چه بخشی از صفحه وب‌سایت دست از اسکرول کردن کشیده است.

با کمک اطلاعات بدست آمده می‌توانید برخی رفتارهای خاص کاربران را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر اکثر کاربران پس از رسیدن به بخش میانی وب‌سایت شما دست از اسکرول کردن می‌کشند یعنی یا محتوای ارائه شده خسته کننده و بی‌کیفیت است و یا کاربر انتظار محتوای کوتاه‌تر را دارد.

وقتی به یک جمع‌بندی مناسب رسیدید با استفاده از یک تست دوحالته، مانند ایجاد دو نسخه متفاوت از یک صفحه فرود یا لندینگ پیج می‌توانید رفتار کاربران را مورد بررسی قرار دهید. پس از پایان یافتن این تست یک تست دوحالته دیگر را ترتیب دهید. دقت کنید که در هر تست فقط یکی از پارامترها را تغییر دهید تا به طور دقیق مشکل را پیدا نمایید.

جمع‌بندی

برای اینکه کسب و کاری موفق داشته باشید و از حجم فروش بالا لذت ببرید ابتدا باید مخاطب خود را به خوبی شناخته و رابطه خوبی را آنها برقرار کنید. اگر محصولات یا خدمات خوبی ارائه می‌کنید و قادرید به خوبی کاربران را درگیر نمایید به احتمال زیاد حجم فروش خوبی را تجربه خواهید نمود.

در این مطلب نکات مهم و موثری ارائه شده که با استفاده از آنها می‌توانید فروش خود را افزایش دهید.

برای محصولاتتان ویدیو تولید و آنها را منتشر کنید، از گفتگوی زنده استفاده نموده و گارانتی مناسبی را ارائه دهید. مطمئن شوید که تجربه کاربری که از سایت شما بازدید می‌کند در روان‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد.

در ایمیلی‌های ارسالی از مطالب ترغیب کننده برای خرید استفاده نمایید و با انجام تست‌هایی سطح درگیری و تعامل مخاطبین خود را مورد ارزیابی قرار دهید. سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن به کامنت‌ها و سوالات دنبال کنندگانتان پاسخ بدهید.

از همه مهمتر با استفاده از ابزارهای مختلف و البته معتبر نسبت به بررسی وب‌سایت و جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات در خصوص آن، اقدام نمایید.

منبع: crazyegg