17 استراتژی کاربردی در بازاریابی شبکه اجتماعی
2019-02-21 12:55:38.014 +0330 +0330

اگر تجربه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و یا به عبارت سادهتر فروشگاه آنلاین را داشته باشید به خوبی میدانید که یکی از اصلیترین دغدغههایی که از همان روزهای نخست در ذهنتان ایجاد خواهد شد پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش فروش و رونق یافتن بیشتر کسب و کارتان میباشد. شما باید در همان ابتدای کار بسیاری از سیاستهای خود را برای توسعه کسب و کار مشخص کنید تا بتوانید در کنار هزاران رقیب کوچک و بزرگی که در زمینه شما فعالیت دارند به خوبی پیشرفت نموده و در شرایط مناسب از آنها پیشی بگیرید.
رشد انفجاری تعداد کسب و کارها در دنیای تجارت الکترونیک روند جذب بازدیدکنندههای جدید برای افزایش نرخ فروش را به مراتب دشوارتر از قبل نموده است. در این مطلب قصد داریم با استفاده از یک کانال بازاریابی محبوب به نام شبکه اجتماعی، استراتژیهایی که به افزایش فروش شما کمک میکنند را معرفی نماییم.
بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکه اجتماعی در واقع فرآیند استفاده از پلتفرمهای شبکه اجتماعی به منظور تبلیغ و فروش محصولات، خدمات و یا معرفی برند میباشد. برندها میتوانند از استراتژیهای بازاریابی شبکه ارگانیک(غیرپولی) و پولی به منظور افزایش نرخ فروش و معرفی هر چه بیشتر برند خود استفاده نمایند.
سایتهای شبکه اجتماعی شامل موارد نامآشنایی که هر کسی میشناسد نظیر فیسبوک و توییتر میشود، اما باید بدانید که شبکههای کمتر شناخته شدهای نیز وجود دارند که برندها میتوانند به جایگاه مناسبی در آنها دست یابند. اینکه کدام شبکه اجتماعی را انتخاب کنید به محصول یا خدماتی که عرضه میکنید، مخاطبین و اهداف کلی کسب و کارتان بستگی مستقیمی دارد.
مزایای بازاریابی شبکه اجتماعی
شبکههای اجتماعی زمانی که به صورت کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند مزایای فوقالعادهای برای کسب و کارتان به همراه خواهند داشت. براساس یک نظرسنجی جدید بالغ بر نیمی از کمپانیهایی که از بازاریابی شبکه اجتماعی استفاده نمودهاند افزایش درآمد و میزان فروش شرا شاهد بودند.
علاوه بر افزایش میزان فروش آنلاین، بازاریابی شبکههای اجتماعی به برندها اجازه میدهد تا یک راه ارتباطی دوطرفه و تعاملی با مشتریان خود داشته باشند. این شیوه برای برند، محصولات، حوزه فعالیت و حتی رقبایتان بازخوردی ارزشمند را ایجاد خواهد نمود. علاوه بر این، بازاریابی شبکه اجتماعی یکی از مکانهای مناسب برای آزمون و خطا توسط برندهای تجارت الکترونیک محسوب میشود.
در ادامه نکاتی را در خصوص بازاریابی شبکه اجتماعی مشاهده میکنید که میتوانید از آنها در استراتژیهای خود بهره ببرید.
1)انتشار محتوای مناسب به صورت منظم
برای اینکه به مرور زمان دنبال کنندگان بیشتری را در شبکههای اجتماعی به خود اختصاص دهید باید محتوا را به صورت منظم منتشر کنید. براساس تحقیقات، کاربران نسبت به کمیت و نحوه انتشار محتوا واکنشهای متفاوتی را از خود نشان میدهند، بنابراین حتما این موضوع را مورد آزمون قرار دهید تا بهترین شیوه برای انتشار پستها را پیدا کنید. شما همچنین میتوانید کمیت پستها و نرخهای درگیری خود را با سایر رقبایتان نیز مقایسه نمایید.
کمپانیهای متعددی به دنبال پیدا کردن بهینهترین تعداد پستها در هر شبکه اجتماعی هستند اما به گفته جی بائر، یکی از مشاورین فضای کسب و کار، تعداد روزانه یا هفتگی پستها در مقایسه با داشتن برنامهای برای آمادهسازی محتوای جذاب و سودمند با نظمی مشخص از اهمیت کمتری برخوردار است. در واقع کاربران شبکههای اجتماعی واکنش خنثی ندارند، اگر احساس میکنید محتوایی که قصد انتشارش را دارید خوب نیست اصلا آن را منتشر نکنید.
ابزارهایی مانند Hootsuite و Buffer وجود دارند که میتوانید آنها را در مرورگر وب و دهها اپلیکیشن دیگر مورد استفاده قرار داده و پستهایی که قصد انتشارشان را دارید زمانبندی کنید. این اپها به شما کمک میکنند تا زمان کمتری را به منظور اجرای استراتژیهای بازاریابی شبکه اجتماعی صرف نمایید.
2) نقد و بررسیهای شبکه اجتماعی
به منظور ایجاد اعتماد و ارائه دید مثبت و البته واقعگرایانه از محصولاتتان، نقد و بررسی کاربران یکی از شیوههای بسیار عالی محسوب میشود. Yotpo یک اپلیکیشن نقد و بررسی ویژه است که برای وبسایتهای مبتنی بر پلتفرم شاپیفای ارائه شده و مشتریان را به ثبت نظر و نقد و بررسیها پس از خرید یک محصول تشویق میکند. فرآیند انجام کار به صورت اتوماتیک انجام شده و به همین دلیل نیازی نیست خودتان این موضوع را پیگیری کنید.
کافیست حسابهای شبکه اجتماعی خود را متصل نمایید تا نقد و بررسیها به صورت مستقیم در صفحات محصول ثبت شوند. این نقدها محتوایی تازه و اختصاصی محسوب شده و قادرند ترافیک بیشتری را از شبکه اجتماعی به وبسایت شما منتقل نمایند که در نهایت به افزایش میزان فروش منجر خواهد شد.
3) ایجاد محتوای میکرو برای خوراکهای اجتماعی
همان طور که میدانید اکثر کاربران در شبکههای اجتماعی جستجو میکنند. گشت و گذار در شبکههای اجتماعی دیگر به یکی از عادات روزانه بسیاری از کاربران تبدیل شده و در هر دستگاهی مانند گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوترهای دسکتاپ قابل انجام میباشد.
نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در بسیاری از مواقع کاربران در اوقات فراغت یا استراحتهای کوتاه کاری در شبکههای اجتماعی جستجو میکنند، به همین دلیل انتشار محتوایی با حجم کم و تاثیرگذار شیوهای کارآمد برای جلب توجه مخاطبین خواهد بود. این استراتژی تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی نظیر اسنپچت که براساس رویکرد تجربه سریع طراحی شدهاند بسیار مناسب محسوب میشود.
برای مثال فرض کنید قصد انتشار پستی با موضوع "هفت روش افزایش مهارت فروشندگی" را دارید، به جای اینکه هر هفت روش را در قالب یک مطلب منتشر کنید این کار را در هفت پست مجزا انجام میدهید. بدین ترتیب کاربر پس از مشاهده قسمت اول منتظر قسمتهای بعدی مانده و در این بین چندین بار به حساب شما در شبکه اجتماعی مدنظر مراجعه خواهد نمود.
4) گفتگوی توییتری با مخاطب
درگیری یا تعامل برای زنده نگهداشتن هر جامعه آنلاینی ضرورت خواهد داشت. یک تاکتیک عالی برای افزایش تعداد دنبال کنندگان توییتر و همچنین میزان فروش، ارائه گفتگو هفتگی در بستر توییتر میباشد.
شما می توانید از یک گفتگو توییتر با میزبانی مشترک استفاده نموده و یا گفتگو جدیدی را ایجاد کنید. میزبانی مشترک یک گفتگو توییتر به شما اجازه میدهد به یک مخاطب فعلی دسترسی داشته باشید؛ این در حالیست که اگر گفتگو خودتان را ایجاد کنید برای دستیابی به کاربران و تبلیغات باید تلاش بیشتری داشته باشید.
نکته: یک هشتگ مرتبط با گفتگو توییتر را پیدا کرده و از مخاطبین خود بخواهید در توییتهایتان از آن استفاده نمایند. این موضوع به برندینگ شما کمک کرده و علاوه بر این میتوانید در آینده برای تولید محتوا و برطرفسازی نیازهای کاربران نیز از این چتها استفاده کنید.
5) بهرهگیری از پتانسیل Pinterest
یکی از روشهای قدرتمند استفاده از شبکه اجتماعی پینترست برای مدیریت فروش آنلاین است. بدین منظور یک پروموشن "Treasure hunt" را در این رسانه ایجاد خواهید نمود.
نحوه کار: شما با چند حساب کاربری قرارداد همکاری میبندید و از آنها میخواهید تصویری را در یکی از بردهای خود پین کنند. هر تصویر در واقع سرنخی برای تصویر بعدی در Treasure hunt محسوب میشود.
شما همچنین میتوانید یک پست بلاگ را در خصوص پروموشن منتشر نموده و در آن لینکی از تصویر نخست را قرار دهید.
6) سهولت اشتراکگذاری محصولات
دکمههای اشتراک یا Share در شبکههای اجتماعی به منظور وایرال (بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان) کردن پستهایتان نقشی اساسی را ایفا میکنند. این وایرال شدن در نهایت به افزایش ترافیک و میزان فروش آنلاین وبسایتتان منجر خواهد شد. مطمئن شوید که دکمه اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی محبوبی مانند فیسبوک، توییتر و پینترست در دسترس و دید کاربران قرار گرفته باشد.
ممکن است بخواهید دکمهها را از نظر ظاهری نیز با طراحی کلی وبسایت خود هماهنگ کنید، اما در صورتی که احساس میکنید با این کار ممکن است بازدیدکنندگان به راحتی آن را پیدا نکنند، بهتر است از همان ظاهر پیشفرض استفاده نمایید.
برای به کارگیری این استراتژی میتوانید از یک اپ مانند AddThis استفاده کنید. این اپ از ابزار تحلیلگر داخلی بهره برده و به شما کمک میکند چیدمان و مکان بهینه برای قرارگیری دکمههای اشتراکگذاری را پیدا کنید.
7) در هشتگ مناسب فعال باشید
هشتگ بخش بزرگی از مکالمات و تعاملات موجود در شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است. با استفاده از هشتگها میتوان به سادگی وارد یک بحث داغ یا رویدادی مهم شد و نظرات خود را ثبت کرد.
با استفاده از یک ابزار مانیتورینگ شبکه اجتماعی مانند Hootsuite شما میتوانید پستهایی که هشتگهای خاصی را شامل میشوند پیدا، لایک و ریتوییت کرده و یا به آنها پاسخ دهید. همچنین ابزارهایی مانند Hashtagify وجود دارند که به شما امکان یافتن هشتگهای مرتبط دیگر با موردی که شما قصد هدفگیری آن را دارید، میدهد.
حواستان باشد که در هر کانالی نباید با یک سیاست یکسان از هشتگها استفاده کنید. در زیر میتوانید چند شیوه برای چگونگی استفاده از هشتگها را مشاهده نمایید:
- توییتر: پستهایی با یک هشتگ مناسب نسبت به پستهایی با سه یا تعداد بیشتری هشتگ نرخ درگیری بالاتری را ارائه میدهند.
- اینستاگرام: پستها زمانی که با چندین هشتگ(حتی بیشتر از 10 عدد) منتشر شوند نرخ درگیری بالاتری را نشان میدهند.
- فیسبوک: پستها بدون هشتگ عملکرد بهتری دارند.
اگر در آیندهای نزدیک رویدادی برگزار خواهد شد میتوانید از پیش برای آن آماده شوید. هر چه گستردهتر کار کنید بهتر است. برای مثال اگر یک برند فعال در زمینه مد و پوشاک هستید میتوانید توییت کردن زنده و یا پوشش یک رویداد مهم در صنعت مد را در نظر بگیرید و یا در خصوص پوشاکی که سلبریتیها استفاده می کنند نظر بدهید.
اکثر رویدادها توسط هشتگها قابل دسترسی هستند که میتوانید از قبل آنها را مورد استفاده قرار دهید. نکتهای که در این خصوص وجود دارد این است که اصلا نباید این هشتگ را بدزدید، در واقع شما فقط قصد دارید با روشی طبیعی و غیرمخرب در یک بحث مشارکت داشته باشید.
8) همسو کردن پستها با یک تاپیک داغ
با همسو کردن پستهای شبکه اجتماعی با ترندهای داغ که به نوعی مرتبط با حوزه فعالیت شما هم هستند میتوانید کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کنید. اگر به هشتگها و اخبار شبانهروزی توجه کنید میتوانید از مسائل داغ و مهمی که در آن بازه زمانی وجود دارد در محتوای شبکه اجتماعی خود استفاده نموده و بازدیدکنندگان بیشتری را به سوی حسابهای شبکههای اجتماعی کسب و کارتان بکشانید.
9) یک اینفوگرافیک بسازید
طراحی یک اینفوگرافیک حرفهای روشی مناسب برای انتقال ترافیک و ایجاد بکلینکهای مفید محسوب میشود که مجموعا در بحث سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو حائز اهمیت است. هزینهای که بابت طراحی یک اینفوگرافیک میپردازید بسته به مهارتهای طراح و خلاقیتهای وی بسیار متفاوت بوده اما به هر حال این کار ارزش هزینه کردن را دارد.
اگر برای طراحی اینفوگرافیک به دنبال ایده هستید میتوانید به سایتهایی مانند Visually مراجعه نمایید. پس از اینکه به ایده مناسب رسیدید باید ببینید چه بخشهایی را در اینفوگرافیک خود قرار خواهید داد. در صورتی که تخصص کافی در زمینه طراحی ندارید میتوانید این کار را به یک طراح حرفهای و معتبر بسپارید. اگر بازهم اصرار داشتید که خودتان این کار را انجام دهید میتوانید از ابزارهایی مانند Canva یا Piktochart استفاده نمایید.
برای مثال فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین در زمینه دوچرخه و قطعات و لوازم مرتبط با آن هستید. در این صورت میتوانید یک اینفوگرافیک در خصوص مزایای زیستمحیطی دوچرخهسواری طراحی کنید. با استفاده از المانهای گرافیکی و آماری نشان دهید یک روز دوچرخه سواری از منزل تا محل کار تا چه میزان مصرف سوخت را کاهش می دهد و همچنین یک مقایسه عددی بین دارندگان اتوموبیل و دوچرخه را نیز در اینفوگرافیک خود درج کنید.
این اینفوگرافیک نه تنها پیامی روشن را به مشتریانتان انتقال میدهد بلکه باتوجه به جنبههای فرهنگساز آن ممکن است چندین بلاگ و حتی سایتهای خبری به آن لینک دهند که در این صورت بکلینکهای باکیفیتی را دریافت نمودهاید.
10) ایجاد کوییز و سایر محتوای تعاملی
این روزها به لطف ابزارهای کارآمدی مانند Buzzfeed به راحتی میتوانید یک کوییز یا امتحان ساده را به عنوان محتوایی تعاملی در اختیار داشته باشید.
این نوع محتوای تعاملی به خصوص در شبکههای اجتماعی عملکرد بسیار خوبی داشته و میتواند نرخ درگیری کاربران را افزایش دهد. در این کوییزها میتوانید از کاربران بخواهید کمی در رابطه با خودشان توضیح دهند و یا اطلاعاتی که در مورد یک موضوع خاص دارند را ثبت نمایند. بدین ترتیب کاربران به خوبی با حساب کاربری شبکه اجتماعی شما تعامل میکنند.
اگر قصد دارید یک محتوای تعاملی کاملا مطابق با سلیقه خودتان را بسازید میتوانید از Playbuzz استفاده کنید.
11) بهترین پستها را پین کنید
هر زمانی که از طریق یک حساب شبکه اجتماعی با افراد دیگر تعامل پیدا میکنید شما صرفا یک فعالیت آنلاین نداشتهاید، در واقع این شانس وجود دارد که این افراد به پروفایل شبکه اجتماعی شما مراجعه نموده و با دیدن محتوای شما در نهایت به وبسایتتان وارد شوند.
مطمئن شوید که از تمام ویژگیها استفاده کنید تا جامعه مجازی شما در همان جایی که شما میخواهید کلیک کنند. در زیر میتوانید بخشی از این اقدامها را مشاهده نمایید:
- بروزرسانی تصویر کاور با یک عکس جذاب مانند تصویر محصول یا یک بنر که به افزایش فروشتان کمک کند.
- لینکهای ورود به سایت را در قسمت Bio و یا پروفایلتان قرار دهید.
- به صورت استراتژیک بهترین پستتان را در بالاترین قسمت خوراک محتوا خود پین کنید تا از سایر پستها متمایز باشد.
علاوه بر اینکه پستهایی در خصوص یک محصول یا پروموشن خاص را برجسته و پین میکنید حواستان باشد که پستهایی با بازدید و محدودیت بالا را نیز از سایر پستها متمایز کنید. بدین ترتیب این پستها همچنان مخاطبین درگیر شده شما را نمایش داده و همچنین شانس ریتوییت شدن، لایک گرفتن و به اشتراک گذاشته شدن را هم در اختیارتان قرار میدهد.
12) ایجاد یک برد مکمل در پینترست
یکی از روشهایی که با استفاده از آن میتوانید ارزشآفرینی بیشتری را برای مشتریانتان به همراه داشته باشید ارائه اطلاعاتی در خصوص محصولات مکملی است که لزوما شما آنها را نمیفروشید.
برای مثال اگر یک فروشگاه در زمینه فروش کفشهای کوهنوردی هستید برد پینترست شما میتواند شامل آیتمهای مشابهای مانند کولهپشتی، بطری آب و یا کرمهای ضدآفتاب باشد. برندها و سایتهای دیگری که شما در برد خود به نوعی آنها را معرفی میکنید توجه کاربران را به خود جلب نموده و در نهایت ترافیک بیشتری را به حساب کاربری پینترست شما وارد میکند. در صورتی که این اتفاق نیفتاد میتوانید با آن برندها یا فروشگاهها ارتباط برقرار کنید و این طرح را پیشنهاد دهید. ممکن است آنها نیز با یک استراتژی مشابه ترافیک بیشتری را به سمت شما ارسال نمایند.
13) فعال کردن قابلیت فروش در اینستاگرام
یکی از بزرگترین چالشها برای برندهایی که در اینستاگرام فعالیت میکنند لینکدهی است و از آنجایی که هدف اصلی انتقال ترافیک و در نهایت افزایش میزان فروش میباشد، این موضوع میتواند تاثیر بسیار زیادی در روند کار بگذارد. یکی از روشها برای جبران این محدودیت و افزایش فروش، افزودن محصولات به پستها و استوریهای اینستاگرام است.
برای مثال در تصویر زیر میتوانید نحوه بازاریابی حساب کاربری گوپرو برای دوربین Hero 5 را مشاهده نمایید.
در ابتدا شما تگهای مجازی محصول را بر روی تصاویر محصول(و استیکر در استوریها) قرار میدهید کاربران موبایل وقتی بر روی این تگها کلیک میکنند هزینه محصول نمایش داده شده و با یک لمس دیگر میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر یا خرید اقدام کنند. این یکی از آسانترین و رایجترین روشها برای ترکیب اینستاگرام و تجارت الکترونیک است.
14) ایجاد گروه فیسبوک و یا مشارکت در آنها
گروههای فیسبوک در واقع جامعههای مجازی هستند که افراد میتوانند در آنها عضو شوند. این گروهها معمولا بر مبنای علاقهمندیهای مشترک ایجاد شده و به همین دلیل اگر گروهی مرتبط با حوزه فعالیت یا مشتریان هدف خود پیدا کردید بهتر است در آن عضو شده و مشارکت نمایید.
نکته کلیدی این است که باید تلاش کنید با عضویت خود در گروه ارزش آفرین باشید، نه اینکه در بدو ورود صرفا به فروش محصولاتتان اقدام کنید. به مرور زمان با استفاده از روابط و اعتباری که در گروه بدست آوردهاید، سایر اعضا نیز به فعالیتهای شما علاقهمند میشوند.
یکی دیگر از گزینههای پیشرو راهاندازی گروه فیسبوک مختص خودتان است. بدین منظور باید نیازمندیهای لازم برای انجام چنین کاری را در اختیار داشته باشید. اگر بتوانید روابط نزدیک و مثبتی را با اعضای گروهتان ایجاد کنید باعث خواهد شد تا آنها همواره برند شما را در خاطر داشته باشند.
15) به کارگیری تبلیغات هدفگیری مجدد
باتوجه به اینکه جذب کاربر این روزها برای بسیاری از صفحات تجاری موجود در شبکههای اجتماعی به امری دشوار تبدیل شده، تبلیغات هدفگیری مجدد پولی در استراتژیهای بازاریابی بسیاری از وبسایتها و کسب و کارها لحاظ میشود.
شما با هزینه کردن در این بخش بر روی هدف قرار دادن افرادی که باید محتوای شما را ببینند کنترل بیشتری خواهید داشت. این در حالیست که اگر همین کار را بخواهید با مخاطبین فعلی خود که با روشهای غیرپولی بدست آمدهاند انجام دهید طبیعتا نتایج محدودتری را نیز شاهد خواهید بود.
هنگامی که تبلیغات هدفگیری مجدد را راهاندازی میکنید شما در واقع برای کاربرانی که در وبسایت شما حضور داشتهاند تبلیغاتی را براساس رفتار و سلایق آنها به نمایش میگذارید.
16) ایجاد یک فروشگاه در فیسبوک
شما میتوانید مستقیما محصولاتتان را در فیسبوک به فروش برسانید. با افزودن یک بخش فروشگاهی به صفحه تجاری فیسبوک خود یک کانال فروش جدید را ایجاد خواهید کرد که مشتریانتان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
بخش فروشگاه فیسبوک به فروشگاه آنلاین شما متصل شده و به همین دلیل کاربران میتوانند به راحتی از طریق فیسبوک اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند.
17) راهاندازی یک کمپین اینفلوئنسر
بازاریابی اینفلوئنسر این روزها به یکی از استراتژیهای رایج برای بازاریابی وبسایتها و کسب و کارها تبدیل شده است. اگر اینفلوئنسری را پیدا کردید که با کاربران هدف شما تعامل خوبی دارد میتوانید از وی درخواست کنید یک پست تبلیغاتی با اسپانسرینگ شما ایجاد و آن را به اشتراک بگذارد.
برخی اینفلوئنسرها بدین منظور از شما میخواهند محصول تبلیغ شده را به رایگان در اختیارشان قرار دهید و برخی دیگر نیز پول نقد را ترجیح میدهند. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اینفلوئنسر انتخابی باید با ارزشهای برند شما سازگاری داشته باشد.
بازاریابی شبکه اجتماعی به خلاقیت نیاز دارد
یک بازاریابی شبکه اجتماعی موثر و کارآمد باید محتوای درگیرکننده، پستهای زمانبندی شده مرتبط با محصولات یا خدمات و همچنین طراحی یک اتوماسیون برای هر فعالیتی که امکانش وجود دارد را در خود داشته باشد.
توجه داشته باشید که استفاده حداکثری از پتانسیل شبکههای اجتماعی صرفا با تبلیغ یا معرفی برندتان حاصل نخواهد شد، در عوض شما باید مخاطب خود را درک کرده، با وی تعامل داشته و به نیازها و درخواستهای وی عکسالعمل مناسبی را نشان دهید.
اکثر کسب و کارها این روزها شبکههای اجتماعی را صرفا جایی برای تبلیغات و فروش محصولاتشان تصور میکنند، بنابراین اگر شما روابطی قوی را با مخاطب خود ایجاد کنید و کمی سرگرم شدن و لذت بردن را هم به زندگی روزمره آنها بیفزایید مطمئنا از سایر فعالین شبکههای اجتماعی متمایز خواهید شد.
منبع: shopify