راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام یا ایجاد یک فروشگاه اختصاصی

2019-03-03 10:31:12.199 +0330 +0330

راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام یا ایجاد یک فروشگاه اختصاصی

این روزها هر کاربری با هر میزان مشغله‌ای که داشته باشد روزانه حداقل چند دقیقه از وقت خود را در شبکه اجتماعی فوق محبوب Instagram سپری می‌کند. این رسانه اجتماعی آنقدر محبوب و فراگیر شده که تقریبا امکان ندارد به سراغ گوشی هوشمندتان بروید اما یک بار بر روی آیکون اپلیکیشن آن کلیک نکنید! اما اینستاگرام صرفا یک شبکه اجتماعی سرگرم کننده و تفریحی نیست؛ بسیاری از کاربران و کسب و کارها از این فرصت فوق‌العاده برای بازاریابی، فروش و ارائه ایده‌های جدید و منحصر به فرد خود به صدها میلیون کاربر این رسانه استفاده می‌کنند.

با گسترش رسانه‌ها و فراگیرشدن فضای مجازی، کسب و کارهای اینترنتی فراوانی ایجاد شده‌اند که این امر منجر به تغییر تجارت‌های سنتی به حالت مدرن و الکترونیک شده است. پیش تر صاحبان فروشگاه ها با مشکلاتی از قبیل اجاره یا رهن مکانی برای فروشگاه ، استخدام نیرو ، هزینه رفت وآمد و...روبرو بودند. ولی در حال حاضر با شکل گیری و رشد فروشگاه های اینترنتی در قالب فروشگاه اینترنتی اختصاصی که توسط فروشگاه سازها ایجاد می‌شوند یا در قالب شبکه های مجازی همچون اینستاگرام، کار فروشندگان به مراتب راحت‌تر شده است.

از دلایل دیگری که باعث شده مشتریان به خریدهای اینترنتی گرایش زیادی پیدا کنند ، می‌توان از دسترسی آنلاین به کالا و خدمات، امکان مقایسه محصولات از نظر قیمت و کیفیت، صرفه جویی در زمان و هزینه ، تنوع محصولات ، قیمت های رقابتی و سهولت در سفارش کالا که مهمترین دلیل آن است ، نام برد. در نتیجه خرید مجازی می‌تواند جایگزین خوب و مناسبی برای خرید حضوری باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد ، فروشگاه های اینترنتی می‌توانند در قالب فروشگاه اینترنتی اختصاصی و یا فروشگاه اینترنتی در شبکه اینستاگرام راه اندازی شوند. در ادامه مطلب می‌خواهیم در باره مزایا و معایب فروش اینترنتی در اینستاگرام صحبت کنیم و به شما این اطمینان را بدهیم که انتخاب یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی که توسط فروشگاه سازهای معتبری همچون فروشگاه ساز باب ساخته می‌شوند ، بسیار منطقی تر از فروشگاه های اینستاگرامی می‌باشند. 

شما با توجه به اینکه درصد بالایی از افراد عضو شبکه اینستاگرام هستند و گذراندن چیزی حدود ۶۰۰ دقیقه در ماه از وقت خود را در آن ، به راحتی با در اختیار داشتن سرمایه اندک و یک گوشی هوشمند می‌توانید یک کسب وکار اینترنتی در اینستاگرام راه اندازی و محصولاتتان را به فروش برسانید. که این امر مزایایی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

مزایای داشتن یک فروشگاه در اینستاگرام :

  • تعداد زیاد کاربر و مشتری
  • نداشتن دغدغه ای درباره آینده زمانی و مکانی فروشگاه
  • امکان دیده شدن بسیار بالای محصولات
  • امکان مشاهده آنلاین نظرات ،پیشنهادات و انتقادات درباره کالاها
  • صرفه جویی در هزینه رفت و آمد حضوری به فروشگاه
  • وجود قیمت های رقابتی

معایبی که ممکن است فروشگاه های ایجاد شده در اینستاگرام داشته باشند : 

بعضا افراد عجولی هستند که حوصله ایجاد یک فروشگاه معتبر اینترنتی مختص خود را ندارند و همان راه حل ساده فروش در اینستاگرام را انتخاب می‌کنند. آنها در ابتدا قطعا فریب کاربران زیادشان را می‌خورند و خیلی به فکر اعتبار اندوختن نیستند. برخی فروشگاه‌های اینترنتی صرفا جهت فروش بیشتر ، آن محصولی را که در صفحه فروشگاه خود به نمایش مشتریان گذاشته را به دست آنان نمی‌رسانند و یا متاسفانه برخی از آنان که تعدادشان هم کم نیست، پس از پرداخت مبلغ توسط مشتری، کالای با کیفیت مورد نظر را ارسال ننموده و به نوعی کلاهبرداری می‌کنند. بدون شک در چنین شرایط این فروشگاه اینستاگرامی بخش زیادی از کاربران خود را از دست خواهد داد.

اما از دیگر معایب فروش در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اطمینان مشتری به دلیل لمس نکردن فیزیکی کالا
  • مشکل سرعت پایین اینترنت و امکان ناموفق شدن خرید
  • نبودن امنیت لازم جهت انجام مبادلات و واریز پول

صاحبان فروشگاه‌ها باید تمام جنبه های کسب و کار اینترنتی ، آموزش های مناسب آن و چالش های سخت پیش رویشان را بررسی کنند تا قادر به رقابت با کارآفرینان موفق باشند. این امر مستلزم بهره‌گیری از ابزارهای کارآمد و مناسبی است تا بدون نگرانی و دغدغه فعالیت تجاری خود را آغاز نموده و گسترش دهند. یکی از مزایایی که سیستم‌های فروشگاه سازی مانند باب به صاحبان فروشگاه ارائه می‌دهد نماد الکترونیک است. اگر این آرم به صورت نرم افزاری در هر فروشگاه اینترنتی معتبر وجود داشته باشد ، مشتریان با کلیک روی آرم به سایت رسمی نمادالکترونیک هدایت می‌شوند و از اعتبار آن فروشگاه اطمینان می یابند. همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند به آسانی حجم فروش فروشگاه آنلاین شما را افزایش دهد.

درحالیکه متاسفانه آمار کلاهبرداری در فروشگاه های اینترنتی نا معتبر و فروشگاه های اینستاگرام کم نبوده است و بدلیل نداشتن آرم مربوطه ، سازمان رسیدگی به جرایم رایانه ای و اینترنتی بخش خاصی مربوط به فروش آنلاین ندارند و پیگیری صورت نمی‌گیرد.

در نتیجه فروشگاه سازهای کارآمدی نظیر باب در هر زمینه‌ای شامل بازاریابی، فروش، پشتیبانی، کیفیت، بخش پیگیری و ارسال محصول، تصویر بهتری از شرکت یا فروشگاهتان ارائه می‌دهد و مشتریان کسب و کار شما را به عنوان یک رقیب جدی در بین سایر فروشگاه‌های آنلاین موجود به حساب خواهند آورد.  

به طور کلی اگر بخواهیم مزایایی که یک فروشگاه ساز رایگان مانند باب در اختیار شما قرار می‌دهد را بررسی کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • کنترل بهتر و کارآمدتر سفارشات
  • مدیریت بهتر و سریع‌تر محصولات شامل امکان موجودی و بروزرسانی قیمت‌ها
  • امکان پاسخگویی منظم‌ و بهتر به مشتری
  • تبلیغ و بازاریابی بهتر محصولات جدید و پرفروش
  • امکان دسته بندی محصولات
  • و بسیاری دیگر...

در واقع با انتخاب یک پلتفرم تجارت الکترونیک مناسب نه تنها بخش بزرگی از دغدغه‌های شما برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی از بین خواهد رفت بلکه در ادامه راه نیز کسب و کاری هدفمند و با بازدهی بالاتر را در اختیار خواهید داشت که امکان مدیریت آن نیز به مراتب آسان‌تر می‌باشد.