9 نکته موثر در بهینهسازی فروشگاه آنلاین
2019-03-04 13:03:32.186 +0330 +0330

اینکه به نتایج نخست جستجوهای گوگل دست پیدا کنید تقریبا هدف هر وبسایت تجاری و فروشگاه آنلاینی است که فعالیت دارد. در واقع کسب جایگاه نخست یک رویاست که بسیاری از کسب و کارها به خصوص موارد کوچکتر به شدت در جستجوی آن هستند.
در حالی که کسب و کارهای بزرگی مانند آمازون، والمارت و تارگت با حجم گسترده فعالیت خود تقریبا نتایج نخست موتورهای جستجو را در تسخیر خود دارند، کسب و کارهای کوچک باید با تلاش هدفمند و بیشتر خود سعی کنند تا حد امکان در جایگاه بالاتری قرار بگیرند.
این کسب و کارها با استفاده از تکنیکهای بهینهسازی فروشگاه آنلاین یا eCommerce SEO میتوانند ساختار وبسایت تجاری خود را برای تبیین و اجرای یک استراتژی بازاریابی قدرتمند بهینه کنند. اگر قصد دارید یک وبسایت فروشگاهی جدید راهاندازی کنید و یا کمپینهای ارگانیک خود را با سرعت و بهینگی بیشتری توسعه دهید، نکاتی در این مطلب ارائه خواهند شد که به رشد سریعتر شما در جهت رسیدن به صفحه نخست نتایج گوگل کمک میکنند.
اما eCommerce SEO چیست؟
بهینهسازی موتورهای جستجو در تجارت الکترونیک فرآیندی است که ترافیک طبیعی یا ارگانیک را به از موتورهای جستجویی مانند گوگل، یاهو و بینگ روانه وبسایت شما میکند. هدف اصلی کمپینهای سئو این بالاتر بردن میزان دیده شدن کسب و کارتان در صفحه نتایج جستجو موتور جستجو میباشد.
در تصویر زیر، بخشی که با یک مستطیل سبز رنگ مشخص شده است در واقع لیت نتایج ارگانیک(غیرپولی) موتور جستجو گوگل میباشد. این لیست در زیر نتایج غیرارگانیک یا پولی جستجو قرار میگیرد. کسب و کارهایی که با پرداخت هزینه از سرویس تبلیغات گوگل استفاده میکنند در این نتایج قرار خواهند گرفت.
نکاتی در خصوص بهینهسازی تجارت الکترونیک
ترافیک وبسایت چیزیست که هر کسب و کاری به دنبالش هست، اما برای تبدیل موثر ترافیک ورودی به مشتری به چه مواردی نیاز داریم؟ در ادامه به 9 نکته مهم و کاربردی در زمینه بهینهسازی فروشگاه آنلاین اشاره میکنیم که به شما کمک میکند تا با به کارگیری تکنیکهای سئو میزان دیده شدن برند خود را تا حد محسوسی افزایش داده و در نهایت بازدیدکنندههای خود را به مشتری تبدیل نمایید.
1) استفاده از آنالیتیکس
برای درک این موضوع که ترافیک ورودی به وبسایتتان چگونه بر روی فروش شما تاثیرگذارند میتوانید از ابزار بسیار کاربردی و مفید Google Analytics استفاده کنید.
با فعال کردن گزینه Enhanced Ecommerce Analytics میتوانید به طور پیشرفته ببینید چگونه کاربران با محصولات موجود در فروشگاهتان تعامل دارند. این موضوع به شما از رفتار مشتریان در زمینه خرید دید بسیار خوبی را ارائه میدهد و علاوه بر این میتوانید به گزارشهای رایجتری مانند موارد زیر نیز دسترسی داشته باشید:
· رفتار مشتری در تسویه حساب
· رفتار مشتری در خرید
· عملکرد محصول
· عملکرد فروش
· عملکرد لیست محصولات
Enhance Ecommerce دنیایی جدیدی از اطلاعات بسیار کاربردی را به شما ارائه میدهد تا به کمک آنها بتوانید وبسایت تجاری خود را بهینهتر کنید. با استفاده از این اطلاعات شما نسبت به موارد زیر دید به مراتب بهتر و عمیقتری را بدست میآورید:
· درآمد
· نرخهای تبدیل
· جزییات تراکنشها
· میزان موفقیت پروموشن و کمپینها
2) تحلیل رقبا
برای شروع پنجم مورد از رقبای خود را شناسایی نمایید. اگر مطمئن نیستید رقبای اصلی شما کدام وبسایتها هستند میتوانید به سادگی با جستجوی کلمات کلیدی هدف خود در گوگل این موضوع را متوجه شوید.
بهرهگیری از ارزیابی اکتشافی: با یک بررسی کاربردی میتوانید متوجه شوید که رقبای شما در چه زمینههایی عملکرد خوبی دارند و در کدام بخشها نقص وجود دارد.
ثبت قیمتها: قیمتهایی که رقیب اصلی بر روی محصولات برتر شما گذاشته را شناسایی و ثبت کنید. همچنین حواستان به پروموشنها و نرخ زمانی که تخفیفات ارائه میشوند نیز باشد.
جایگاه مارکتینگ: توجه کنید که رقیب شما در بازار چه جایگاهی دارد. از خودتان بپرسید که آنها چه پیامی را به مشتریان خود ارائه میدهند و مشتریان چه تجربهای را بدست میآورند؟ با استفاده از این اطلاعات میتوانید جایگاه حدودی خود در بازار را مشخص کنید.
نقد و بررسی: در وبسایت رقیب خود تا جای ممکن نقد و بررسیهای صورت گرفته از محصولات پرفروش یا خاص را مشاهده کنید. همچنین حواستان به وبسایتها و مجلات آنلاینی که نقد و بررسی میکنند و همچنین شبکههای اجتماعی نیز باشد.
تحلیل شکاف کلمات کلیدی: باید ببینید رقبای شما در کلمات کلیدی مشخص شده چه جایگاهی دارند و وضعیت شما نسبت به آنها چگونه است.
بررسی وضعیت SEO: المانهای سئو رایج را در وبسایت تجاری رقیب خود بررسی کنید، بر روی موارد زیر تمرکز داشته باشید:
· عناوین صفحات
· تگهای H1 تا H6
· متا دسکریپشن (Meta Description)
· لینکهای داخلی
· کیفیت محتوا
· نقشه سایت یا Sitemap
· Robots.txt
· زمان متوسط بارگزاری سایت
هدف از این تحلیل سریع شناسایی نقاط ضعف و قوت رقیبتان است تا با استفاده از آن بتوانید بر روی بهینهسازی فروشگاه آنلاین خود به صورت هدفمند و موثرتری کار کنید.
3) تحقیق کلمه کلیدی
تا به این لحظه ما بر روی جمعآوری اطلاعات و تحلیل آنها تمرکز کردیم که در نهایت به ما برای ایجاد یک استراتژی سئو موثر کمک میکنند.
حالا ما باید به سراغ فرآیند سئو فعال رفته و با تحقیق کلمات کلیدی کار خود را شروع نماییم. با مشخص شدن کلمات کلیدی مناسب میتوانید کمپینهای سئو خود را در مسیر درستی هدایت کنید. حدس و گمان و اینکه اگر جای مشتری باشید چه عبارتی را جستجو میکنید نمیتواند به شما کلمات کلیدی مناسبی را ارائه دهد. لیست کلمات کلیدی مشخص شده توسط شما میتواند بر روی تمامی تلاشهای بهینهسازی و استراتژیهای بازاریابی شما تاثیرگذار باشد. برای انتخاب بهترین و مناسبترین کلمات کلیدی متناسب با زمینه فعالیت کسب و کار خود باید وقت و انرژی کافی را صرف کنید.
ویژگیهای کلمه کلیدی مناسب در تجارت الکترونیک:
· حجم جستجو عالی
· قابلیت تبدیل بالا
· رقابت کم
· محصول محور
· شامل کلمه "خرید"
· قابلیت بالا برای رنک گرفتن
برای اینکه در این رقابت شانس برنده شدن بیشتری داشته باشید باید سعی کنید تا حد ممکن کلمات کلیدی انتخابی این ویژگیها را داشته باشند. برای جستجوی بهترین کلمات کلیدی میتواندی از ابزارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارند استفاده نمایید.
Google Keyword Planner: یک ابزار رایگان که اطلاعات کلمات کلیدی جستجو شده را در اختیارتان قرار میدهد. این ابزار به شما کلمات کلیدی و عبارات جستجو شده مشابه با کلمه کلیدی انتخابی شما را به همراه میانگین جستجوهای ماهیانه و همچنین میزان رقابت آنها نشان میدهد. این ابزار برای شروع کار تحقیق کلمه کلیدی بسیار عالیست.
Serpstat: این ابزار سئو به شما آمار و ارقام کاملی را در رابطه با کلمات کلیدی مشخص شده به همراه اطلاعات کلمات کلیدی PPC و ویژگیهای بررسی عمیقتر در اختیارتان قرار میدهد. با استفاده از ابزار پیشنهادات جستجو میتوانید حالتهای مشابه و مختلفی از کلمات کلیدی را به سرعت پیدا نموده و سپس با استفاده از ابزار انتخاب کلمه کلیدی در سرپاستت آمار و ارقام جزییتر آنها را مشاهده نمایید.
Google Autocomplete: یک راه سریع و آسان برای بدست آوردن کلمات کلیدی پیشنهاد به طور مستقیم از طریق موتور جستجوگر گوگل است. پیشنهادات ارائه شده براساس میزان محبوبیت کلمات کلیدی و همچنین جستجوهای واقعی صورت گرفته توسط کاربران ارائه میشوند.
4) ساختار وبسایت
اینکه چگونه کاربران با وبسایت شما تعامل برقرار میکنند بر روی موفقیت فروشگاه آنلاینتان تاثیر محسوسی خواهد داشت. یک ساختار پیمایش نامنظم و یا طراحی صفحات نامناسب میتواند تمام تلاشهایتان در زمینه بهینهسازی موتور جستجو را بیاثر کند. با ایجاد یک طراحی کاربردی که کاربران به آسانی آن را درک نموده و قادر به تعامل با آن باشند کمک میکند تا نه تنها با سرعت بیشتری نتایج مثبت تلاشهای خود در زمینه سئو را شاهد باشید بلکه نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری نیز تا حد چشمگیری افزایش مییابد.
ساختار پیمایش وبسایت خود را به دقت بررسی کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید رفتار کاربران را هنگام استفاده از وبسایت رصد کنید.
استفاده مناسب از المانهای گرافیکی در کنار لینکهای داخلی به کاربر این حس را میدهد که به منظور دستیابی به محصول موردنظرش به خوبی توسط شما هدایت میشود.
لینکهای URL باید کاربرپسند و به طور کلی از ساختاری برخوردار بوده که هم برای مشتری و هم گوگل قابل درک باشند. به مثالهای زیر توجه کنید:
· صفحه اصلی: example.com
· صفحه دستهبندی محصولات: example.com/category/
· صفحه زیردستههای محصولات: example.com/category/sub-category/
· صفحه محصول: example.com/product-name
قابلیت جستجوی داخلی سایتتان را بهینه کنید. مطمئن شوید که غلطهای املایی، کلمات مشابه و مترادف و اشتباهات(مانند فاصله اضافی) را پیشبینی کردهاید تا در هر صورت کاربر به همان محصولی که به دنبالش هست دست پیدا کند.
با استفاده از اطلاعات بدست آمده برای تحلیل جستجوهای محبوب، ایده گرفتن برای محصولات جدید، تحقیق کلمه کلیدی و بهبود ساختار پیمایش در وبسایت خود استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که هدف از یک فروشگاه آنلاین کارآمد این است که مشتری را به شکل موثری به فرآیند خرید وارد نموده و سپس وی را هدایت کند.
5) سئو داخلی یا On-Page
حالا که تحقیقات اولیه در خصوص کلمات کلیدی را انجام داده و با استفاده از اطلاعات بدست آمده ساختار فروشگاه آنلایتان را بهینهتر کردهاید باید به سراغ بهینهسازی دو مورد از رایجترین صفحات موجود در یک وبسایت تجارت الکترونیک برویم؛ صفحه دستهبندی و صفحه محصول.
بهینهسازی صفحه دستهبندی
صفحات دستهبندی خوب در واقع حکم یک پایگاه سازمان یافته برای به نمایش گذاشتن گروهی از محصولات مرتبط و مشابه را دارد.
بهینهسازی صفحه محصول
یک صفحه محصول قوی پا را از سئو فرار میگذارد. در واقع چنین صفحهای با هدف ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن طراحی شده و نرخ تبدیل را به شدت افزایش میدهد. به همین دلیل خزندههای موتور جستجو به راحتی در چنین صفحات محصولی جابجا شده و کاربرانی که به دنبال آن محصولات هستند را به هدفشان میرسانند. بدین منظور باید نکاتی که در ادامه گفته میشود را رعایت کنید:
عناوین صفحات
یکی از مهمترین المانها در سئو داخلی محسوب میشود. تگهای عنوان صفحه محصول باید ترکیبی از کلمات کلیدی که معمولا توسط مشتری جستجو میشود و جزییات مختصری در خصوص آن محصول باشد.
اما چگونه باید کلمات کلیدی و جزییات محصول را ترکیب کرد؟
یک فرمت موفق برای عناوین صفحه محصول شامل نام برند، نام یا مدل محصول و در نهایت کلمه کلیدی مشخص شده میباشد. به تگ زیر دقت کنید:
<title>Brand Product Name Keyword</title>
اگر نام برند شناخته شده نیست، میتوانید آن را قید نکرده و یا به قسمت پایانی جابجا کنید. یک روش دیگر برای ایجاد عنوان صفحه محصول مناسب، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدا و سپس نام/جزییات محصول است:
<<title>>Keyword – Product Name/ detail</title>
سعی کنید از متغیرهایی مانند "خرید"، "فروش"، "ارسال رایگان"، "درصد تخفیف" و "حراج" استفاده نمایید. این متغیرها کاربران به خود جذب نموده و CTR یا نرخ کلیک کردن را افزایش میدهند که در نهایت تاثیر مثبتی بر روی جایگاه شما در نتایج جستجو نیز خواهند داشت.
متا دسکریپشن
اینجا هدف این است که کلیکهای بیشتری را جذب کنید. باتوجه به دستورالعملهای گوگل یک متا دسکریپشن اختصاصی را برای هر کدام از صفحات وبسایت خود مشخص کنید. متن دسکریپشن باید به طور دقیق معرف آن صفحه باشد.
اگر یک دسکریپشن اختصاصی را ارائه ندهید، گوگل به صورت خودکار و براساس محتوای صفحه این کار را انجام میدهد. اما توجه داشته باشید که با این کار نرخهای کلیک کردن ممکن است دچار کاهش شود، چرا که متا دسکریپشن پیشفرض از نظر تجربه کاربری معمولا وضعیت مناسبی ندارند.
متا دسکریپشنهای تجارت الکترونیک باید شامل نام محصول و کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی مشخص شده توسط شما باشد. گوگل کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر را در متن متا دسکریپشن برجسته(Bold) میکند.
تگهای هدر
نخستین تگ هدینگ صفحه(H1) باید حتما مورد استفاده قرار بگیرد تا کلمات کلیدی آن صفحه را تقویت نماید. تگ اچ1 معمولا شباهت زیادی به عنوان صفحه داشته و باید کاربرپسند و قابل فهم باشد.
اما باقی تگهای هدر(H2 تا H6) نیز باید به صورت نزولی و زیرمجموعه(ابتدا اچ2، سپس اچ3 و ...) مورد استفاده قرار بگیرند.
توضیحات محصول
بهینهسازی درست و اصولی توضیحات محصول یک کار تخصصی است که میتواند دشوار و وقتگیر باشد.
به طور کلی، صاحبان فروشگاههای آنلاین توضیحات محصول را از وبسایت تولیدکننده آن کپی کرده و در فروشگاه خود قرار میدهند. با این کار در واقع شما با صدها فروشگاه اینترنتی دیگری که دقیقا همان محصول را میفروشند هیچ تمایزی نخواهید داشت!
اما چگونه متمایز باشیم؟
با نوشتن توضیحات اختصاصی برای محصول خود میتوانید نظر کاربران را جلب کنید. منابع و زمان کافی و مناسب را برای ایجاد توضیحات محصول اغواکننده به کار ببرید:
· استفاده از شخصیت خریدار هدف
· برجسته کردن ویژگیها
· استفاده از لحن خلاقانه
· بهرهگیری از بولت پوینتها
· ایجاد انگیزه در خریدار
· ارائه متن قابل فهم و جذاب برای محصول
· فروش با احساس
6) عملکرد وبسایت
وبسایتتان را از نظر مشکلات عملکرد و کارایی بررسی کنید تا در صورت امکان با برطرف نمودن آنها سرعت پیشرفت خود را تا حد محسوسی بهبود دهید. برای شروع میتوانید بر روی مشکلات کارکردی زیر تمرکز کنید:
سرعت سایت
با استفاده از ابزارهایی مانند Pingdom و Google PageSpeed Insights سرعت سایت خود را اندازهگیری کنید. به پیشنهادات و تغییرات مورد نیازی که توسط این ابزارها ارائه میشوند نیز توجه داشته باشید. برخی از مشکلات رایج در زمینه سرعت سایت عبارتند از:
· حجم عکسها
· پاسخدهی سرور
· کدنویسی غیربهینه
· افزونههای زیاد
· کش کردن مرورگر
خطاهای کدهای وضعیت
ابزارهایی مانندscreaming Frog خزندههایی را به وبسایت شما ارسال میکنند که خطاهای کد وضعیت مانند صفحات 404 و یا ریدایرکتهای نامناسب 302 را مشخص مینمایند.
· صفحات 404 را به محتوای مناسب ریدایرکت(تغییر مسیر) دهید
· لینکهای معیوب را اصلاح کنید
· ریدایرکتهای 302 را به 301 تغییر دهید
امنیت وبسایت
ارائه تجربه وبگردی امن به کاربران این روزها ضروری به حساب میآید. گوگل تایید کرد که وبسایتهایی که از آدرس HTTPS برخوردارند شانس بیشتری برای بدست آوردن رنکهای بالاتر در نتایج جستجو دارند.
7) تجربه موبایل
تعداد خریداران آنلاینی که سفارشات خود را در گوشیهای هوشمندشان ثبت میکنند همچنان رو به افزایش است. در سال 2017 خریداران موبایل تقریبا 58.9 درصد از خریدهای آنلاین صورت گرفته را به خود اختصاص دادند که گردش مالی در حد 1.4 تریلیون دلاری را نشان میدهد.
ارائه تجربه موبایل مثبت به مخاطبینتان ضروری است. مطمئن شوید که وبسایت شما کاملا رسپانسیو بوده و سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد.
با شروع ایندکس شدن نسخه موبایل وبسایتها در موتور جستجو گوگل، از این پس کاربرانی که در گوشی هوشمند خود به وبسایتتان مراجعه کنند با نسخه موبایل آن مواجه خواهند شد. این یعنی نسخه موبایل وب سایتتان برای تعیین رنکینگتان در نتایج جستجو گوگل معیار اصلی خواهد بود.
صاحبان فروشگاه آنلاین باید این موارد را بررسی کنند:
· استفاده از طراحی رسپانسیو
· سرعت صفحه موبایل و بهینهسازی زمانهای بارگذاری
· اندازه دکمهها
· پیمایش آسان
· تطبیق داشتن محتوا نسخه موبایل با نسخه دسکتاپ
8) تجربه کاربری (UX)
یکی از فاکتورهای مهمی که موفقیت فروشگاه آنلاین شما را مشخص نموده و اهمیت آن نیز در حال افزایش است. گوگل اتحاد سئو و تجربه کاربری را بسیار مهم تلقی میکند. در واقع این موتور جستجو تجربه کاربری را از طریق المانهای سئو مرسوم مانند طراحی موبایلپسند، سرعت لود صفحه، ساختار صفحه و لینکها ارزیابی میکند.
الگوهای رفتاری مانند زمان سپری شده در وبسایت، نرخ پرش و نرخ بازگشت به گوگل کمک میکند تا تشخیص دهد آیا کاربران یک وبسایت از بازدید آن و تجربهای که بدست میآورند رضایت دارند یا خیر.
چگونه یک فروشگاه آنلاین برای تجربه کاربری بهینه میشود؟
همواره باید سعی در بهینهسازی وبسایت برای کاربران واقعی داشته باشید نه گوگل.
· طراحی باکیفیت: کاربران به وبسایتهای باکیفیت اعتماد میکنند. اگر فروشگاه آنلاین شما از نظر ظاهری و کارکرد حرفهای به نظر برس احتمالا میتوانید حس اعتماد کاربران را جلب نموده و مشتریان و لینکهای متعددی را بدست آورید.
· تجربه باثبات: سعی کنید ظاهر و تم کلی صفحات به خصوص در بخش تسویه حساب در وبسایت شما یکسان و یا حداقل مرتبط باشد. کاربر نباید در مرحله آخر خرید و یا هنگام تسویه حساب احساس کند به یک وبسایت دیگر وارد شده است.
· المانهای بصری: هر جایی که میسر بود از راهنمای بصری استفاده کنید. اکثریت کاربران این المانها را جذاب میبینند. تصاویر و ویدیوهایی که در صفحه محصولاتتان قرار میدهید به مشتری کمک میکند تا محصول را بهتر درک کند.
· استفاده آسان: وبسایت شما باید از یک منطق مشخص پیروی کند تا کاربر به سادگی در آن پیمایش نماید. ارائه یک ساختار پیمایش پیوسته و مشخص باعث میشود تا کاربران بدون هیچ سردرگمی از وبسایت شما استفاده کنند.
9) ویدیو
میدانیم که المانهای بصری به بهبود تجربه کاربری کمک میکند و به کارگیری ویدیو نیز میتواند یک راه فوقالعاده عالی برای تبلیغ فروشگاه آنلاینتان باشد.
براساس تحقیقات صورت گرفته کاربرانی که یک ویدیو مناسب را تماشا میکنند معمولا 64 تا 85 درصد تمایل بیشتری برای خرید آن محصول دارند.
ویدیوها یک فرمت اصلی برای ایجاد ارتباطات احساسی با مشتریانتان است. در واقع این نزدیکترین راه ارتباطی شما با مشتری پیش از خرید محصول میباشد.
اگر کاربران را به دیدن ویدیوهای وبسایتتان ترغیب کنید زمانی که در وبسایت میمانند تا حد زیادی افزایش مییابد و در نتیجه گوگل نیز این سیگنال را دریافت میکند که این صفحه یا وبسایت از ارزش بالایی برخوردار میباشد. یک صفحه وب با ارزش بالا شانس بیشتری برای بدست آوردن رنک بالاتر خواهد داشت که در نهایت این موضوع به نفع محصولات و برند شما خواهد بود.
گوگل نیز این موضوع را درک کرده و با قرار دادن ویدیوهای شما در جایگاههای بالاتر لیست نتایج، بازدید بیشتری را برای این ویدیوها و وبسایتتان به همراه میآورد.
با تولید چند ویدیو کوتاه کار خود را آغاز کنید، میتوانید در موارد زیر فعالیت نمایید:
· دموهای محصول
· ویدیوهای آموزشی
· مقایسه محصولات
· نقد و بررسی محصولات
جمعبندی
در دنیای تجارت الکترونیک رقابت بسیار شدیدی حاکم است و برای اینکه بتوانید خود را از سایر رقبای خود متمایز نشان بدهید باید از یک استراتژی سئو قدرتمند و یکپارچه کمک گرفته و تلاش زیادی در زمینه بازاریابی انجام دهید. همچنین در صورتی که دانش فنی و بودجه زیادی ندارید میتوانید از ابزارهایی مانند فروشگاه ساز و یا سرویسهای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی نیز کمک بگیرید تا در این راه به شما کمک نموده و کسب و کارتان با سرعت بیشتری پیشرفت کند.
منبع: mainstreethost