چرا باید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم

2019-11-05 04:44:09.801 +0330 IRST
چرا باید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم

به نام خدایی که موفقیت را در گرو تلاش انسانها قرار داد.

وقتی از ساخت فروشگاه اینترنتی صحبت می کنیم دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم؟

بیائید تعاریف مون رو با هم یکسان کنیم تا در ادامه مقالات باهمدیگر تفاهم بیشتری داشته باشیم.

فروشگاه اینترنتی یعنی یک مکان در بستر وب که:

  1. کالاها یا خدمات شما رو لیست می کند
  2. متشریان شما از راه دور بین غرفه ها و قفسه های شما گشت و گزار می کنند(مثل یک فروشگاه واقعی !!!)
  3. کالاها و خدمات مورد نظر خودشون رو انتخاب می کنند
  4. به سبد خریدشون اضافه می کنند
  5. پرداخت هایی را از طریق بستر اینترنت انجام میدهند
  6. در نهایت کالاها یا خدماتی که میخواهند را در مکان مورد نظرشان تحویل می گیرند

این یعنی فروشگاه اینترنتی 

ما به این ماهیت فروشگاه اینترنتی میگوئیم.

فروشگاه اینترنتی شاید تا ۴۰ یا ۵۰ سال پیش یک آرزو بود شاید هم یک مسئله گنگ. ولی فروشگاه های مطرحی آمدند و خیلی ساده کارشان را شروع کردند.

مثلا قصه آمازون را شاید خیلی از شما خوانده باشید که از کتاب های مختلف عکس گرفت و بعد یواش یواش رسید به جایی که بزرگترین فروشگاه دنیا است.

در فروشگاه اینترنتی داشتن صبر از مهم ترینِ مقوله هاست یعنی یک شبه فروشگاهتان بین مردم محبوب نمی شود وحتما می دانید که محبوبیت فروشگاه از نان شب واجب تره. 

توجه داشته باشید که محبوبیت فروشگاه نیاز دارد به کار تخصصیِ مداوم.

تمام زحماتی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی می کشید یک قسمت داستان است و هم اندازه ی آن تلاش و چه بسا بیشتر از آن باید زحمت بکشید تا فروشگاه شما بین مردم محبوب بشود و محبوبیتش بماند،

یعنی اگر شما با ساخت فروشگاه اینترنتی فکر می کنید یک شبه اتفاق خاصی برای شما می افتد باید رک بگویم این درک شما اصلا صحیح نیست.

بُگذریم. . .

فقط این نکته را بدانید: ما به بعد از ساخت فروشگاه فکر میکنیم.

تاثیر تکنولوژی بر فروش اینترنتی

تکنولوژی بر فروش غیر حضوری یا همان فروشگاه های اینترنتی تاثیر خاصی داشته علاوه بر این که به شما اجازه میدهد در بستر اینترنت محصولاتتان را بفروشید و پرداخت امن قابل پیگیری انجام بدهید، تکنولوژی این بستر را وارد موبایل کرد یعنی وارد جیب همه ی مردم! !‌! و شما اگر تا الان نیاز داشتید به فروشگاه اینترنتی از این به بعد نیاز دارید به اپلیکشین فروشگاهی اختصاصی، و چه بسا تکونولوژي جلو تر برود و ما نیاز داشته باشیم روی بستر های دیگر سرمایه گذاری کنیم.

البته شاید در این زمان اهمیت ورود به حوزه ی اپلیکیشن فروشگاهی را زیاد درک نکنید و آن را مهم تلقی نکنید ولی متاسفانه باید عرض کنم «روزگار این درک مهم رو بعدها با تحمیل هزینه های بسیار بالا به کسب و کار شما خواهد فهماند!!!»

برای درک بهتر قضیه کافیه کسب و کارهای موفق و نمیه موفق اینترنتی یا اگر صاحب کسب و کاری هستید رقبایی که در بستر اینترنت فعالیت مفیدی انجام میدهند رو بررسی کنید و درآمد آنها و موفقت در کسب و کار آنها را با خودتان که دارید به صورت حضوری با مشتریانتان سرو کله میزنید رو مقایسه کنید.

این یک مقایسه خیلی ضروریه برای شما، اگه هنوز به داشتن فروشگاه اینترنتی اعتقادی ندارید

برای ساخت فروشگاه اینترنتی چه چیز های لازم است ؟

برای ساخت فروشگاه اینترنتی اولین و مهم ترین مسئله این هست که شما کالا یا خدمتی داشته باشید و قرار باشه آن را از طریق بستر وب به مخاطبانتان عرضه کنید.

یعنی شما به طور مثال صاحب یک کارگاه صنایع دستی هستید و مشتریانتان کالاهایی که ساخته اید را از طریق مراجعه حضوری :

  1. دیده اند
  2. بررسی و مقایسه کرده اند
  3. پسندیده اند
  4. در نهایت آن را خریده اند

اینها مراحل یک خرید اینترنتی موفق هست.

نیاز مندی های لازم برای رسیدن به فروش اینترنتی:

  1. شما محصولی را برای فروش داشته باشید(چه اینکه خودتان مالک آن محصول باشید چه اینکه قرار باشد محصول فرد دیگری را بفروشید) خب اگر شما محصول را برای فروش داشته باشید وارد مراحل بعدی می شوید.
  2. فروشگاه اینترنتی را بسازید، با چه ابزاری؟؟؟ (در ادامه خدمت تان عرض می کنم)
  3. فروشگاه ساخته شده را بین اهالی وب محبوب کنید و کاری کنید که ملت بتوانند به شما اعتماد کنند(خب این مرحله همان شاخ غول هست و یا به عبارتی نقطه ی شکست استارآپ ها (البته دور از جان استارت آپ شما!)، چون من قرار نیست امید واهی به کسی بدهم پس لازم است تا سختی های راه را به شما گوش زد کنم تا آگاهانه و با عزم کافی قدم در این مسیر بگذارید البته سعی می کنیم در این مرحله شما را نه اینکه تنها نگذاریم بلکه کاری کنیم تا به موفقیت شما افتخار کنیم).

چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

شما برای رسیدن به این مهم چند راه دارید:

  1. اولین راه این هست که یک تیم متخصص در زمینه وب استخدام کنید یا با آنها قرار دادی ببندید تا این پروژه را برایتان بسازند که خب این روشی هست که بعضی از فروشگاه ها این روش را در پیش میگیرند. (من این روش را پیشنهاد نمی کنم،چون بیش از نود درصد نیازهای یک فروشگاه توسط سیستم های آماده ای که الان در بازار هست ارائه میشود و شما نیازی ندارید که نردبان را از نو بسازید!).
  2. روش دوم این هست که از سیستم های اماده ی اپن سورس یا متن باز استفاده کنید مثل وردپرس، اپ کارت، پرستا شاپ، جوملا و امثالهم... این هم روشی هست که مزایای خاص خودش را دارد، البته فروشگاه های موفقی هم هستند که از این روش ها استفاده کردند،برای انتخاب باید بررسی کنید ببینید این سیستم ها کدامشان بهتر است و کدامشان نیازهای شما را برآورده میکند و در کل کدام روش به نفع شماست تا از آن استفاده کنید.(البته معایبی هم دارند که نباید از آنها چشم پوشی کرد). 
  3. راه حل سوم: شرکت هایی هستند که سیستم های فروشگاه ساز را به صورت تخصصی ارائه دهند. می توانید از آنها استفاده کنید، سایتی که شما در حال مشاهده اش هستید یعنی فروشگاه ساز باب محصول یکی از همین شرکت هاست.

این سیستم ها شاید موفق تر از سیستم های آماده متن باز یا همان اپن سورس باشند.و همچنین شاید(شما بخوانید حتما) ارزان تر از استخدام تیم برنامه نویسی.

حتما قبل از ساخت فروشگاه بررسی های لازم را انجام بدهید،چون در میانه ی راه استراتژی عوض کردن هزینه های مختلفی دارد. من هم نتیجه گیری کلی را به خود شما می سپارم، چون انتخاب نهایی با شما است.(فقط این مقاله به شما کمک می کند که تصمیم بهتری را بگیرید).

ما در فروشگاه ساز باب بیش از دو هزار ساعت تحلیل و برنامه نویسی های مختلفی انجام دادیم تا توانستیم به یک سیستم آماده برای ساخت فروشگاه دست پیدا کنیم.

مزایای فروشگاه ساز باب

فروشگاه ساز باب امکاناتی عمومی ای که همه سیستم ها دارند را دارد یعنی شما میتوانیدکالاهایتان را وارد کنید، موجودی انبارتان را بروزرسانی کنید، سفارش های مشتریانتان را ببینید، به درگاه پرداخت اینترنتی متصل باشید، قالبتان را عوض کنید که خیلی از این ها را سیستم های مختلف دارند و فروشگاه ساز باب هم دارد یعنی هر سیستمی که ادعا کند :«فروشگاه ساز هستم» باید داشته باشد.

صاحب یک فروشگاه دوست دارد که با دردسر کمتری و یا حتی بدون درد سر خرید اینترنتی وب سایتش فعال بشود. یا مثلا قالب فروشگاهش را بتواند خودش انتخاب کند.یا موجودی انبارش را ببیند که ما علاوه بر این امکانات پایه ای که همه ی سیستم ها دارند یک سری خدمات دیگر داریم.

تیم فروشگاه ساز باب به فروش بیشتر شما فکر می کنه نه به داشتن فروشگاه

داشتن فروشگاه به تنهایی کافی نیست

شما اگر همه ی تخم مرغ ها را در سبد ساخت فروشگاه بگزارید اشتباه است چون شب دراز است و قلندر بیدار!!!

شاید کمتر از نیمی از توان شما برای ساخت فروشگاه باید صرف شود.

نیم بیشتر تلاش شما و تمرکز اصلی شما باید بر بازاریابی اینترنتی، بر فروش اینترنتی‌‌‌‌ و بر کسب رتبه برتر در موتور های جست و جو صرف بشود، این ها مهم تر از ساخت فروشگاه هست.

برای ساخت فروشگاه در یک فروشگاه ساز همینکه فروشگاه ساز سنگ بنای خوب و امکانات خوبی برای شما ارائه کند کافیست، یعنی یک سیستم سریعِ کم حجم با امنیت بالا ساخته شده با تکنولوژي های بروز، که فروشگاه ساز باب همه این هارا دارد.

  • Golang یکی از سریع ترین زبانهای برنامه نویسی دنیا
  • AngularJs برای ساخت ظاهر بسیار زیبا و سریع
  • Flutter برای ساخت اپلیکیشن های اندرویدی و آی او اسی (فلاتر جدید ترین تکنولوژی گوگل هست)

اینها برای شما کافیه! یعنی شما باید سریع فروشگاه تان را بسازید، کالاهایتان را وارد کنید و وارد فاز بعدی بشوید.

نقطه ای که اکثر فروشگاه دارهای اینترنتی یا اینجوری بگم اکثر استارت اپ ها شکست می خورن

شما در این مرحله باید تلاشتان بیشتر از مرحله قبلی باشد.

بعضی ها تحلیلشان اشتباه هست و فکر میکنند داشتن فروشگاه یعنی درآغوش کشیدن موفقیت کسب و کار که این تحلیل اصلا صحیح نیست.

این طرز تفکر منجر به شکست اکثر استارت آپ ها شده.

شما در این کار جدیدی که میخواهید شروع کنید حواستان باشد از هر سیستمی که دوست دارید استفاده کنید، اما آن سیستم باید این ویژگی را داشته باشد که برای مدیریت فروشگاه، شما را درگیر پیچیدگی های مختلف نکند.تا بخواهد تلاش شما و وقت شما و هزینه شما درگیر مسائل قبل از فروش بشود!

امکانات فروشگاه ساز باب

ما به راحتی برای شما فروشگاهتان را می سازیم و شما میتوانید:

  • کالاها را وارد کنید
  • موجودی محصولات را تنظیم کنید
  • عکس های محصولات را تنظیم کنید
  • تنظیمات پرداخت و ارسال کالا مشخص کنید
  • تنظیمات سئو را انجام بدهید
  • فروشگاه را به کانال تلگرام و پیح اینستاگرامتان متصل کنید

و کلی امکانات دیگر که میتوانید در صفحه ی امکانات فروشگاه ساز باب مفصل ببینید.

این ها نکاتی هست باید درباره آن به طور مفصل با همدیگر صحبت کنیم ولی این ها هنوز ابتدای کار هست و «ما همچنان به بعد از ساخت فروشگاه شما داریم فکر می کنیم».

یک بازارچه متمرکز و مکان محور به نام واسا توسط همین تیم برنامه نویسی شده که یک فروشگاه جامع هست.

دقت کرده اید در شهر های بزرگ در بازار های سنتی، راسته های مختلفی هست، مثلا راسته طلا فروش ها، راسته مسگرها، راسته خیاط ها، چرا اینجوری هست؟ و یک خیاط عوض اینکه برود یک گوشه ی شهر مغازه خیاطی اش را بزند سعی می کند در راسته ی خیاط ها مغازه اش را بنا کند؟

چون مشتری های زیادی آنجا وجود دارند و اگر مغازه اش آنجا باشد درآمدش میتواند بیشتر باشد، تا اینکه در یک نقطه ی پرتی باشه.

ما سعی کردیم در بازارچه متمرکز و مکان محور واسا یک فروشگاه بزرگ از تمام صاحبان فروشگاه که فروشگاه شان با فروشگاه ساز باب ساخته شده بسازیم.

در این حالت ورودی افراد بازدیدکننده ی این سایت هرچقدر که بیشتر بشود، شانس شما هم برای فروخته شدن محصولات تان بیشتر میشود، چرا؟ چون کسی که می خواهد یک جعبه کادوی معمولی بخرد شاید نیاز به دستمال کاغذی هم داشته باشد و شما فروشنده دستمال کاغذ باشید و در کنار آن جعبه کادو، جعبه دستمال کاغذی هم ببیند و بخرد.

بحث بعدی که باید خدمتتان عرض کنم این هست که شاید شما نیاز داشته باشید که علاوه بر بستر وب (یعنی اینکه مردم در مرورگر گوشی شان یا در مرورگر کامپیوتر خود فروشگاه شما رو ببینند)یک فروشگاه موبایلی هم در بستر اندروید و ای او اس داشته باشید.

این سیستم به راحتی و کاملا یکپارچه و با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا فروشگاه موبایلی شما را در بستر اندروید و آی او اس با طراحی های مختلف می سازد.

در مقالات بعدی سعی می کنیم که بیشتر راجع به ساخت فروشگاه در فروشگاه ساز باب با همدیگر صحبت کنیم. 

مطمئن باشید امروز برای اقدام بهتر از فرداست چون فردا برای خودش کلی کار دارد که باید آنها را انجام بدهید.


داوود اکبری

مدیر بازرگانی و کسب وکار